Cărți dragi

7 lucruri de care să ții cont dacă vrei să-ți deschizi un blog de carte

Sunt deja câțiva ani de când povestesc despre cărți în mediul online. E drept, nu sunt exemplul clasic. Eu n-am avut dintotdeauna un blog de carte. Iar parteneriatele au început să se lege frumos, pe de-o parte, datorită blogului pentru suflet. Pe de alta, datorită blogului de idei. Dar mă simt îndreptățită să vorbesc despre asta tocmai pentru că astăzi, am pe post de prieteni ai blogului numeroase edituri și librării.

De fapt, de când mi-am deschis un blog de carte și am început să primesc cărți, întrebările au curs una după una: chiar primești cărți gratis? Cu ce edituri colaborezi și cum pot să fac și eu asta? Returnezi cărțile după ce le citești? Primești bani ca să scrii despre cărți?

Ba la un moment dat am făcut și un instastory în care i-am rugat pe urmăritorii mei să îmi scrie dacă au întrebări. Iar întrebările, în mare, sunt cele de mai sus. Așa că, după ce m-am gândit îndelung la ele, a ieșit lista asta cu 7 lucruri de care să ții cont dacă vrei să-ți deschizi un blog de carte.

1. Nu-ți deschide un blog de carte doar pentru că vrei să primești cărți gratis

Dacă aș fi avut 1 leu de fiecare dată când cineva m-a întrebat asta, aș fi putut să-mi cumpăr cel puțin jumătate din cărțile pe care le-am primit de-a lungul timpului prin parteneriatele încheiate. Cunosc prea mulți cititori care și-au deschis bloguri doar pentru că și-au dorit să primească cărți gratis. Lucrurile nu funcționează așa. Pentru că, pentru orice editură și librărie contează un mix format din două lucruri: calitatea lucrurilor pe care le scrii și comunitatea formată în jurul blogului tău. Iar lucrul ăsta nu-l vei putea obține într-o săptămână de la lansarea blogului.

2. Înainte să ai pretenția unei colaborări, învață să investești în blogul tău

Și când spun investiție mă refer atât la timp și pasiune, cât și la o minimă investiție financiară. Știu mulți oameni care mi-au spus: mi-am făcut blog, am trimis același mail standard către zece edituri și nu am primit niciun răspuns. Puneți-vă puțin în locul oamenilor din edituri. Cum ai reacționa tu dacă ai primi un mail de la cineva care a scris unul-două articole pe blogul lui/ei? L-ai accepta? Mă îndoiesc. În plus, suntem oameni. Prima impresie contează întotdeauna. Un url prea lung și alambicat. Un număr foarte mic de articole. Un design care îngreunează cititul. Sunt lucruri care te fac automat să ieși de pe un blog de carte. Pentru că sunt extrem de multe bloguri, dar prea puține sunt cu adevărat citite.

3. Cifrele contează, dar nu sunt singurele importante

Da, e important ca pe site-ul tău să intre măcar câteva zeci de oameni atunci când scrii un articol nou. La fel de important e și să primești comentarii sau să fii urmărit de câteva sute de oameni pe instagram. Dar cifrele nu sunt totul. E irelevant dacă ai zece comentarii la o recenzie. Mai ales dacă toate sună la modul frumos, interesant, frumoasă recenzie etc. Cel mai probabil sunt comentarii lăsate pentru comentarii și nimic mai mult. Iar, între un blog cu zeci de comentarii seci și câteva mii de like-uri la pagină și un blog mai mic, dar cu aspect îngrijit, articole muncite și două-trei comentarii ale unor oameni interesați, cel de-al doilea va avea întotdeauna de câștigat.

4. Comunică pe cât mai multe canale de social media

Vă dau exemplul meu. Sunt urmărită de câteva mii de oameni pe facebook, alte câteva mii pe instagram și am câteva sute de oameni care îmi citesc blogul. E drept, există oameni care mă urmăresc pe toate canalele. Dar sunt și oameni care știu că-mi sunt alături doar pe instagram și oameni care îmi comentează des pe blog. E și motivul pentru care vă recomand să fiți activi pe cât mai multe rețele sociale. Fiecare are farmecul și specificul ei. Iar, la final, numărul de oameni va fi întotdeauna mai mare dacă mergeți în mediul lor de interes.

5. Un blog de carte nu e neapărat un blog din care să scoți (mulți) bani 

O altă categorie de oameni (mai restrânsă, ce-i drept), m-a întrebat câți bani am scos din blogul meu. Dacă nu pun la socoteală cărțile primite, vă spun sincer că între banii investiți (în design, domeniu propriu, hosting) și cei câștigați (prin rețele de afiliere, căci recenziile nu sunt plătite) trag adesea linie și ajung pe zero. Însă faptul că multe dintre cărțile pe care le citesc le primesc de la edituri și librării mă fac să economisesc sume chiar mari de bani.

6. Privește blogul tău ca pe un angajament față de cititorii și partenerii tăi

Să obții parteneriate și apoi să-ți abandonezi blogul și cititorii e un gest iresponsabil. E drept, nu-ți va bate nimeni la ușă să-ți ceară socoteală pentru cărțile primite despre care nu ai scris. Însă, mai mult de câteva cărți gratis nu vei obține niciodată. Din punctul meu de vedere, un blog de carte e întemeiat pe pasiunea pentru lectură și pe dorința de a le vorbi celorlalți despre ce citești. Iar încheierea unui parteneriat e o promisiune făcută omului din acea editură/librărie că vei scrie despre cărțile pe care le primești.

7. Alege doar editurile și librăriile de la care ți-ai cumpăra oricum cărți

E drept, e mai ușor să obții un parteneriat cu o editură mică. Însă, dacă ție nu-ți permite timpul să citești decât trei sau patru cărți pe lună și abia dacă scrii despre două dintre ele, atunci să colaborezi cu o editură mică nu-i cea mai bună idee. Să primești cărți gratis nu e totul. Mai ales dacă tu știi că nu vei citi acele cărți (din lipsa timpului, pentru că nu sunt pe gustul tău sau din orice alt motiv). E mai cinstit să recunoști că nu ești interesat (sau ești, dar nu stai prea bine cu timpul), decât să colaborezi cu cineva doar de dragul de a te lăuda că ai primit ceva gratis. Regula după care mă ghidez eu e următoarea: aleg pentru parteneriate doar editurile și librăriile de la care mi-aș cumpăra oricum cărți.

 

Ce alte întrebări aveți despre blogurile de carte? Promit să vă răspund în comentariile de sub acest articol.

Arată-le și prietenilor:

8 thoughts on “7 lucruri de care să ții cont dacă vrei să-ți deschizi un blog de carte”

  1. Mă inspiră tot ce ce faci si iti apeciez munca, de altfel ma bucur de fiecare articol pus si fiecare recomandare de carte. Ce parere ai despre o combinație intre doua „content-uri” pe un blog? De exemplu recenzii si scriituri personale?

  2. Apreciez foarte mult siceritatea, simplitatea si exactitatea cu care ai scris acest articol, extrem de util si interesant pentru orice cititor / blogger din România.
    Cu toate acestea, privind la mine și la blogosfera românească / universală, realizez că nu orice persoană are “material” pentru blogging. De aceea cred că e foarte important ca cititorul să se gândească mai întâi la el și la cum este el și abia apoi să cântărească decizia de a-și crea / continua cu bloggingul.
    Am observat că în ultima vreme, mulți bloggeri mari au preferat să renunțe la blog decât să forțeze articolele doar de dragul parteneriatelor, ceea ce este de apreciat.
    Tu ai luat vreodată în considerare ca blogul sau chiar tu să vă “ofiliți” în timp?

    1. E interesantă perspectiva. De-a lungul timpului, am renunțat la anumite parteneriate din lipsa de timp si din lipsa de interes pentru cartile editurii respective. Altfel, m-am adaptat la trenduri si comunic mai degraba pe instagram decat pe blog. Nu scriu despre toate cartile si nici macar nu le citesc pe toate, pentru ca nu-mi ajunge timpul decat pentru 4 – 5 carti pe luna. Blogul meu nu este tocmai o prioritate, insa comunicarea din social media da. Iar editurile cu care eu colaborez au inteles faptul ca o postare pe instagram poate genera mai mult entuziasm decat o recenzie. Nu m-as vedea, sincera sa fiu, sa renunt la parteneriate, atata timp cat mi-o permite timpul. Ar fi nedrept sa spun ca nu e o bucurie sa primesc printre primii noutatile unei edituri. Cat despre a vorbi despre carti, oricum as face-o, chiar si de-as citi o carte pe luna.

    1. Eu vorbesc din perspectiva colaborărilor cu editurile. Iar comunitate nu înseamnă neapărat comentarii pe blog, ci prezență în social media, oameni care îți distribuie articolele frecvent etc.

Comentarii: