Despre Atomic Habits | 8 idei geniale despre formarea de obiceiuri

by andreeachiuaru

Să fie prea devreme să zic că Atomic Habits e cea mai bună carte de non-ficțiune a lui 2019? Poate că da, pentru că eu sper să mai găsesc cărți care să mă inspire atât de mult. Și pentru că mi-au plăcut atât de multe idei din carte, articolul nu va fi despre ea per se, ci despre idei de pus în aplicare. Dacă îți doreai o recenzie, skip this. Însă dacă vrei un preview și toate motivele ca să citești Atomic Habits citește în continuare.

Problema cu a-ți seta goal-uri este că la un moment dat le vei atinge

Primul lucru despre care vorbește James Clear în Atomic Habits este stabilirea unor sisteme, nu a unor goal-uri. Dacă scopul tău este să slăbești 5 kg, mai devreme sau mai târziu vei reuși. Apoi probabil te vei îngrășa la loc sau probabil nu. Însă asta nu-ți va schimba radical viața.

Cu alte cuvinte, ceea ce trebuie să faci nu e să îți stabilești un obiectiv, ci un sistem. Unul care să te reprezinte pe tine ca persoană și în baza cărora să-ți stabilești viitoarele alegeri.

Goal-ul tău nu trebuie să fie să slăbești 5 kg, ci să devii o persoană cu o alimentație echilibrată și care face suficientă mișcare. Goal-ul tău nu trebuie să fie să citești 30 de cărți în 2019, ci să devii o persoană care-și face timp în fiecare zi pentru citit.

*

the process of building habits is actually the process of becoming yourself

*

Primul pas în a crea noi obiceiuri este să știi ce, când și cum vrei să faci

Din ce am scris mai sus, ai putea să crezi că trebuie să fugi de numere.  În niciun caz. Însă soluțiile propuse de James Clear vizează aceste atomic habits, micro-obieceiuri repetate de suficient de multe ori până devin automatisme. Autorul vorbește foarte mult și despre stimuli. Dacă ne-am deconstrui obiceiurile, am observa că ele sunt legate între ele. De exemplu, te trezești și primul instinct este să privești ecranul telefonului, apoi mergi să te speli pe dinți și când ieși din baie, mergi și-ți prepari o cafea.

Dacă ți-ai propune să stai mai puțin timp pe telefon fără să identifici în prealabil momentele în care o faci (imediat după ce te trezești, în timpul cât îți prepari cafeaua, cât aștepți să vină autobuzul, la semafor etc.) s-ar putea să nu reușești.

*

Small changes in context can lead to large changes in behavior over time.

*

Ce vrei să faci? Să stai mai puțin pe telefon. Cum vei măsura? Să zicem că vei folosi o aplicație dedicată pentru asta.  În ce momente petreci timp pe telefon? Identifică-le și redu-le pe cele care nu îți sunt vitale. Cum vei face asta? Legând obiceiurile care încadrează statul pe telefon (exemplu: te trezești și apoi mergi să te speli pe dinți, fără să-ți privești ecranul telefonului; vei face asta abia când îți vei prepara cafeaua).

Abia identificând momentele, poți începe să măsori. Pentru că în felul acesta vei crea un sistem. E exact ca în cazul unei diete: dacă îți interzici să consumi dulciuri timp de trei săptămâni, la finalul perioadei primul lucru pe care-l vei face va fi să mănânci într-un timp scurt tot ceea ce ai exclus din dietă pe o perioadă mai lungă de timp.

Nu neglija niciodată puterea anturajului

James Clear mai spune în Atomic Habits cel mai simplu mod în care-ți poți forma obiceiuri noi este să te alături unei culturi unde obiceiurile pe care tu dorești să le dezvolți sunt comportamente normale. De exemplu, îți va fi mai ușor să fumezi mai puțin dacă te împrietenești cu un grup unde nu există fumători și vă întâlniți frecvent în casa unuia dintre ei care nu îți permite să fumezi în interior.

*

We tend to imitate the habits of three social groups: the close (family and friends), the many (the tribe), and the powerful (those with status and prestige).

*

Fumatul e un exemplu mai dificil. Însă, dacă vrei să citești mai mult, de exemplu, ce poți face este să urmărești mai multe pagini de instagram dedicate lecturii. Fiind mereu expus la un obicei, șansele să îl adopți sunt mult mai mari. Pentru că una dintre legile lui James Clear în legătură cu aceste atomic habits este să faci lucrurile evidente. Reversul medaliei este valabil: dacă vrei să renunți la un obicei prost (exemplu: vrei să mănânci mai puține dulciuri) poate ar fi bine să dai unfollow tuturor brandurilor de ciocolată și conturilor cu rețete de prăjituri.

Găsește o cale de a lega ceva ce iubești deja de un nou obicei

După ce am citit ideea asta în cartea lui James Clear mi-am făcut un cont pe Audible, am cumpărat un audiobook și am mers la sală ascultând acea carte. Poate părea foarte ciudat pentru cineva care iubește să se concentreze pe exercițiile pe care le face. Însă adevărul este că eu nu sunt prietenă cu sportul, însă o fac pentru că vreau să fiu în formă și, de ce să mint, să mai pierd câteva kilograme. Aș fi preferat să citesc în loc să merg la sală? Cu siguranță! De aceea le-am combinat pe cele două.

Apropo de ideea asta, ea nu e deloc nouă. Eu am mai cochetat cu ea când mi-am terminat de scris romanul. Eram în anul al doilea de facultate, cartea era scrisă, însă trebuia să mai fac o editare finală a ei. Niciodată nu-mi găseam energia sau cheful să o fac. Așa că, la sugestia unei prietene de atunci, am identificat un obicei – acela de a-mi face o cafea imediat ce ajungeam de la cursuri. Pentru că stăteam cu o altă studentă care ajungea întotdeauna după ora 7 pm acasă, foloseam timpul singură ca să mă pun la birou și să scriu, în timp ce îmi beam cafeaua. Am reușit să termin cartea 5 săptămâni mai târziu.

Creează o lume în care obiceiurile bune sunt cele mai ușoare

Cu siguranță ați observat și voi că, dacă ai în casă multe dulciuri, probabilitatea ca până la final de zi să mănânci ceva, chiar dacă ești la dietă, crește. De aceea e recomandat să-ți refaci stocul cu alimente cu mai puține calorii, snack-uri sănătoase, fructe. Nu e nimic nou în asta, însă felul în care o spune James Clear în Atomic Habits m-a făcut să o menționez în articol. El afirmă că, dacă vrei să te ții de un obicei, trebuie să-l transformi în cea mai ușoară acțiune posibilă. În ciuda a ceea ce ni se pare, formarea de obiceiuri nu e chiar o corvoadă dacă facem lucruri să fie accesibile. Felul în care arată frigiderul tău e cel mai bun exemplu pentru stilul de viață pe care vrei să-l urmezi.

*

Redesign your life so the actions that matter most are also the actions that are easiest to do.

*

Mai bine fă mai puțin decât ai sperat (o definiție pentru atomic habits(

Aici intră în scenă explicația termenului de atomic habits. James Clear îți propune să faci ceva ce ți se pare fără importanță, însă să rămâi constant în asta. Provocarea mea, 10 minutes reading challenge, e exemplul perfect. Oricine are 10 minute libere într-o zi (chiar dacă fragmentate). De ce-ar face o diferență să citești 2 minute? Dacă vei face asta de 5 ori într-o zi, la final de zi, vei avea între 6 și 15 pagini citite. Într-o lună, asta se traduce într-o carte citită.

*

The most effective form of learning is practice, not planning.

*

Dacă te pierzi în a planifica în amănunt un weekend pe lună pe care îl vei dedica exclusiv cititului, s-ar putea să nu termini o carte de 300 de pagini în două zile. Pentru că nu ai exercițiul lecturii, pentru că vor interveni mereu alte lucruri, pentru că poți alege o carte nu atât de captivantă care nu te va ține pironit pe canapea 4 sau 5 ore din zi.

Monitorizează-ți întotdeauna progresul

Să vă spun o scurtă poveste. Perioada în care am avut un bullet journal a fost perioada în care am avut o rutină pentru ten de care eram tare mândră. Obiceiul de a avea un habit tracker m-a ajutat enorm. Plănuiesc să reiau acest obicei, însă momentan mi-am investit energia în altele (să fac mai mult sport și să stau mai mult pe telefon) și, din experiența proprie, dacă am mai mult de două goal-uri diferite care îmi solicită atenția, sfârșesc prin a eșua în toate.

Ce e un habit tracker? Un sistem de monitorizare a obiceiurilor. Poate fi un calendar pe care să bifezi zilele în care ai făcut un obicei. Sau un tabel super colorat într-un bullet journal (coloratul e opțional, dar pentru mine era engaging partea asta). Cu siguranță există și aplicații care te pot ajuta cu asta. V-am lăsat o poză de pe Pinterest, pentru inspirație.

P.S: nu vă recomand să începeți să monitorizați dintr-o dată zece obiceiuri. Începeți cu pași mici. Cum zice și James Clear în carte mai bine monitorizezi zi de zi trei obiceiuri decât să monitorizezi din când în când zece obiceiuri.

Dacă ratezi o dată, e un accident; dacă ratezi de două ori e formarea unui nou obicei (ideea mea favorită din cartea Atomic Habits)

Am lăsat ce e mai bun pentru final. Dacă ar fi să păstrez o singură frază din cartea asta, atunci asta ar fi. Ne gândim întotdeauna că e ok dacă am avut cheat day de la dietă și am mâncat pizza pentru că am ieșit în oraș cu un prieten. Însă dacă trei zile mai târziu comandăm pizza pentru că nu avem chef să gătim, atunci deja ne formăm un obicei de a „trișa” cu bună știință. La fel și în cazul practicării unui sport. Pentru că vreau să pierd câteva kilograme până la nuntă, mi-am propus să fac sport de 4 ori pe săptămână. Cum sala la care merg eu este închisă duminica, înseamnă că, dacă ratez două zile consecutive în care aș putea să merg, șansele să-mi ating goal-ul scad foarte mult.

E ok să ai zile în care să te grăbești, să nu te simți în formă, să nu ai chef. Însă atunci când îți dorești formarea unui nou obicei, să ratezi de două ori (nu e vorba de zile consecutive, ci de recurența pe care tu ți-ai setat-o). Nu ai energie să mergi la sală? Fă cardio ușor 10 minute. Ești prea obosit ca să citești? Citește doar 5 minute și apoi uită-te la un film.


P.S: sper tare mult să vă inspire cartea asta așa cum m-a inspirat pe mine. Dacă vreți să o cumpărați (eu recomand să o citiți în engleză, are un stil accesibil), o găsiți aici, pe Okian. (best news: e redusă cu 44% zilele astea).

Arată-le și prietenilor:
2 comments
2

S-ar putea să-ți placă și:

2 comments

5 cărți de non-ficțiune pe care le recomand chiar dacă nu ești fan al genului 30 octombrie 2019 - 10:49

[…] Am scris și despre 8 idei geniale extrase din carte. […]

Reply
The busy shelf 18 august 2019 - 21:54

Merci mult pentru articol! M-a convins ultima parte 🙂 Chiar cautam o carte de genul care sa fie bine scrisa.
Ochisem si The power of habit. Momentan sunt intr-un Seth Godin spree ( mi-am amintit de recomandarea ta pentru Hopul ), dar Atomic Habits merge direct la urmatoarea comanda.

Reply

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe