Bookster versus edituri – conflictul explicat pe scurt și opinii personale

by andreeachiuaru

Eram în Istanbul când am văzut știrea asta. Am crezut că e o glumă proastă. Bookster, biblioteca pentru companii, a fost dată în judecată de zece mari edituri din România pe fond de concurență neloială. E prima dată când mă implic să scriu pe blog despre o știre. Doar că citind mi-am amintit toate motivele pentru care, deși iubesc să citesc și cumpăr cărți, nu apreciez piața de carte din România pentru atitudinea pe care o are cu privire la multe aspecte.

! O să actualizez articolul de fiecare dată când am informații și perspective noi. Tot ce adaug ulterior despre povestea Bookster vs. Edituri va fi scris în formatul acesta ca să nu induc pe cineva în eroare.

Ce este Bookster?

O să încep prin a explica puțin ce este Bookster. E un serviciu de împrumut foarte similar cu bibliotecile clasice. Însă abonamentele sunt destinate angajațiilor marilor companii. Practic, angajatorul plătește ca tu să ai un abonament la bibliotecă. La fel cum îți oferă asigurare de sănătate, abonament la sală sau cafea la birou.

Probabil că nicio editură nu s-ar fi simțit în competiție dacă Bookster avea un stil de comunicare similar cu bibliotecile publice. Însă nu au. Sunt vizibili, cool, conectează oamenii. Dacă ai mers cel puțin o dată dimineața în metroul care duce spre Pipera într-o zi de lucru sigur ai văzut măcar doi sau trei cititori cu cărți Bookster. Cum îi recunoști? Prin coperțile colorate cu stickere branded pe el.

Bookster are mii de cărți, inclusiv noutăți, inclusiv cărți în engleză care altfel ar fi foarte scumpe de cumpărat. Știu că există și cititori care preferă să își cumpere cărțile. Nu că una ar exclude-o pe cealaltă. Sau că n-ai putea oricum să cumperi o carte pe care ai citit-o deja. Cât despre cei care vor doar să citească cu mai puțini bani, e unul dintre cele mai bune servicii. Recent, s-au gândit și la cei ai căror angajatori nu le oferă abonament și au scos un tip de abonament gratuit care îți permite să împrumuți cărți dacă mergi la ei la sediu să le iei.

Cine sunt editurile care au dat Bookster în judecată?

Editura Vremea, Editura Humanitas, Editura Polirom, Editura Trei, Editura Nemira, Editura Publica, Editura RAO, Editura Art, Editura Litera, Editura Curtea Veche.

Bookster versus edituri – conflictul pe scurt

Știrea Bookster versus edituri a apărut acum câteva zile, procesul a început de fapt la jumătatea anului trecut. Alături de Bookster, considerat concurență neloială este și Ministerul Culturii, considerat vinovat că a acordat aviz de funcționare pentru Bookster. Motivul este că Bookster impactează negativ vânzările editurilor. Un alt motiv de nemulțumire al editurilor este că Bookster cumpăra de la librării, nu direct de la ei.

Înțeleg că s-a scris despre proces încă de atunci, dar cumva, până să apară în Ziarul Financiar, nu au aflat prea mulți oameni. Am vorbit (off the record) cu cineva dintr-o editură care mi-a spus că AER (Asociația Editorilor din România) va publica un punct de vedere oficial. Îl aștept și fac update când apare.

De ce cred eu că e greșit

Prima senzație când am citit despre acest scandal Bookster versus edituri a fost că revăd scandalul taxi vs. uber. Cumva, te-ai aștepta ca taximetriștii să nu priceapă un serviciu ca Uber. Dar de la niște directori de edituri ai aștepta ceva mai multă deschidere, nu? N-o mai aștepta. Procesul ăsta îți arată că sunt fix la fel.

Eu mi-am luat puțin hate pentru comparația cu taximetriștii. Normal că sunt diferențe în povestea Bookster versus edituri. E un fel de glumă, sincer. Sunt conștientă că oamenii din edituri sunt mult mai inteligenți decât taximetriștii (sau măcar sper). Înțeleg și că e posibil ca editurile să nu fie „the bad guy” până la capăt. Dar la mine nu prea ține argumentul cu „hai să nu scriem până nu aflăm toată povestea”. S-ar putea să mai dureze niște luni bune până se publică comunicatul de la AER. E datoria noastră ca oameni care promovează lectura să vorbim despre asta. Între timp au scris pe subiect și Emil, Dorina, Diana și Georgiana.

Bookster nu „fură” clienții editurilor de fapt

Bookster e un serviciu cool cu o promovare foarte inteligentă. De la cărțile branduite cu stickere și până la modul în care comunică. De multe ori, m-am gândit fără să scriu despre asta, de ce editurile nu colaborează cu Bookster pentru campanii de promovare a cititului. Nu cred că Bookster fură cititori de la editurile și librăriile din România. Cred că se prezintă ca o alternativă foarte cool. E la fel ca în cazul Uber. Sunt sute de oameni care nu ar fi luat oricum un taxi normal. Însă merg cu Uber. Citisem chiar zilele astea că s-au făcut studii care au arătat că intrarea pe piață a Uber a venit de fapt cu o creștere generală a pieței, nu cu o scădere a numărului de oameni care merg cu taxiul.

Ce am vrut să zic prin comparația asta? Sunt destui oameni care vor cumpăra în continuare cărți. Chiar și cei cărora le place Bookster. Ba mai mult, cred că o parte bună din cei care folosesc Bookster nu ar fi cumpărat oricum cărțile respective în română pentru că citesc preponderent în engleză.

Un alt lucru interesant aflat (tot pe surse, din păcate). Bookster n-ar fi acuzat că ar fi încetinit vânzările editurilor, ci că nu plătește drepturi de autor. Ei spun că plătesc. Rămâne de văzut (o dată ce avem mai multe informații) dacă o fac și care sunt neregulile. Tot nu înțeleg de ce nu există mai multă transparență din partea editurilor, ne-ar ajuta și pe noi, ca cititori, să ne formăm niște păreri. Nu cred că e cineva chitit să ia partea Bookster 100%, eu una nu sunt. Articolul acesta pare să țină partea Bookster pentru că așa se vede momentan din unghiul în care privesc eu.

Cum privesc de fapt cei din conducerea editurilor lucrurile

Vă spuneam la început că scandalul ăsta mi-a amintit și de cum astfel de povești m-au făcut să nu-mi mai doresc să lucrez în piața de carte. Mi-a amintit de declarația unui anume director general care a spus public că tinerii care se angajează în edituri sunt nerecunoscători că pleacă spre alte domenii mai bune și mai bine plătite. Mi-a amintit și cum am fost ceva mai târziu la interviuri la care mi s-a spus că omul de la marketing răspunde la telefon clienților pentru că nu există departament de call center.

Mi-am amintit și de motivul pentru care am plecat de fapt: că toți creatorii de conținut din nișa asta care promovează piața de carte sunt priviți de parcă nu ar avea niciun aport la promovarea lecturii. Nu pot să cred asta când primesc săptămânal zeci de mesaje în care oameni îmi arată poze ale coletelor cu titlurile pe care le-au cumpărat la recomandarea mea și a altora.

E drept, comentariul despre strategia de social media și parteneriat au fost puțin off-topic. Doar că nu m-am putut abține să nu-mi vărs of-ul undeva după niște experiențe negative. Mi se pare că am dreptul să fac niște comentarii pe marginea lucrurilor ăstora pentru că le cunosc. Am lucrat în piața de carte, știu cum arată lucrurile și din interior. 

Editurile din România și social media

Poate mi-ați putea spune că sunt edituri care comunică foarte fain și care au parteneriate. Nu zic nu. Dar acolo intervine diferența între un om de PR bun, care este ceea ce vedeți voi pe Facebook și Instagram. Pe Instagram nu sunt directorii care au decis să dea în judecată Bookster. Acolo sunt oamenii pasionați de citit care știu să creeze conținut de calitate. Însă conducerea nu dă doi bani pe asta. Pentru ei, toate cărțile pe care noi, cei care le promovăm, le primim, sunt trecute la pierderi. Probabil că în multe discuții și salariile oamenilor de social media tot pe acolo se încadrează.

De asta avem în România zeci de edituri care nu știu să comunice pe social media. Pentru că nu am înțeles că social media este ceva ce trebuie tratat diferit. I-au mai pus un task omului care este foarte bun la organizat evenimente. Iar el, plictisit că a primit de muncă extra pentru același salariu și-a convins șefii că oricum social media nu contează. Că social media nu vinde. Că nici parteneriatele cu creatori de conținut nu fac asta.

O întrebare pe care nu pot să nu mi-o pun

Am lucrat puțin peste un an într-o librărie online în departamentul de marketing. Atunci am aflat că piața de carte e una dintre cele mai competitive și pe alocuri toxice domenii în care poți să lucrezi. Când ai lucrat măcar câteva luni în piața de carte nu poți să nu te miri în glumă că s-au adunat să dea toți în judecată Bookster și nu au intentat zece procese separate.

De ce e Bookster versus edituri și nu Elefant versus edituri?

Însă străduindu-mă să îndeplinesc niște target-uri de vânzări am privit de multe ori la felul în care Elefant strică lucrurile. Nu Bookster îi influențează pe oameni să nu mai cumpere cărți. Elefant te face să nu mai intri într-o librărie și să nu concepi să dai 50 de lei pe care pe care o poți găsi online cu 30 de lei. Însă Elefant cumpără direct de la edituri. Bookster nu. Pe scurt, de dragul unui beneficiu imediat (vânzări), editurile par să închidă ochii la un prejudiciu mult mai mare (educarea publicului să își dorească continuu promoții, reduceri, vouchere cu 50% discount). 

Mi-am amintit între timp și am semnalat pe instagram o altă mare problema în România: piratarea cărților. Eu am ieșit din foarte multe grupuri de Facebook unde se cer și se piratează cărți. Nu susțin asta. Există biblioteci, există Bookster, există promoții la cărți. Între a cumpăra doar de pe Elefant cu reducere 50% și a pirata o carte, îl apreciez infinit pe cel care cumpăra cu reducere. Mi-ar plăcea mult ca editurile să se sesizeze în problema asta. Dacă e ceva ce cred eu că scade vânzarea de carte din România, atunci cu siguranță este piratarea cărților și proasta educație să așteptăm promoții tot timpul. Întreabă pe oricine lucrează în retail și/sau într-un magazin online.

Vânzarea de carte în România și declarația Bookster

Nimeni dintre reprezentații editurilor nu a dorit să facă o declarație. Au lansat un proces în care au dat în judecată un serviciu iubit de mii de cititori și au păstrat tăcerea. Însă Bookster a venit cu niște declarații foarte bine argumentate în care îți explică inclusiv că veniturile editurilor au crescut cu 750% în perioada de când Bookster a fost lansat (vezi mai sus și ce spuneam despre Uber). Poți citi declarația Bookster aici.

Aici a fost o manipulare a informației. Am luat-o ca atare până să înțeleg. Vânzările în piața de carte au crescut pentru că, explică unii mai inteligenți decât mine, vorbim de perioada post-criză. Creșterea aceea e normală și nu are legătură cu Bookster și cum a promovat el cărților. Dacă creșterea trebuia să fie mai mare sau cum au calculat editurile exact că Bookster le scade vânzările rămâne de văzut. Vă anunț pe Facebook și pe Instagram când fac update la articol și mai aflu ceva nou despre povestea Bookster versus edituri.


Photo by chuttersnap on Unsplash

Arată-le și prietenilor:
13 comments
2

S-ar putea să-ți placă și:

13 comments

Roxana 21 februarie 2020 - 12:13

Am citit și am urmărit. Te felicit pentru articol. Subiectul acesta este unul cu bătaie lungă, într-adevăr. Părerea mea este că bookster a văzut oportunitatea unei afaceri și a acționat în consecință, iar editurile trag ponoasele propriilor strategii proaste de vânzări, pe care le-au aplicat. După un an de librărie fizică & online, gustul meu este mai mult decât amar în ceea ce privește editurile. Cu excepția câtorva oameni cu adevărat excepționali, pe care îi număr pe degetele de la o mână, care au înțeles ce presupune deschiderea unei noi librării, într-o piață în care librăriile mici care nu sunt sub umbrela editurilor mari, aproape că nici nu mai există, majoritatea editurilor nu au un plan bine definit pentru a susține librăriile mici. Eu cred că este mult mai spinoasă problema în partea editurilor, dar cu siguranță strategia lor, așa cum o văd eu, este învechită. Decât să dea în judecată, nu mai bine s-ar asocia și ar face ei un fel de bookster? Cred că ar fi mult mai constructiv așa, decât să ofere reduceri colosale anumitor site-uri, altora nici pe jumătate, și apoi să se plângă că nu-și vând cărțile. Pentru mie e cert că ”something is fishy în Denmark”.

Reply
andreeachiuaru 24 februarie 2020 - 9:26

Îți știu povestea și te înțeleg când spui că nu ai primit susținerea. Poate că au și editurile partea lor de adevăr, nu zic că nu. Imediat ce apar noutăți, eu fac update.

Reply
Edituri vs. Bookster - marketing sau... - De-ale Dianei 19 februarie 2020 - 20:59

[…] cerneală blogosferică a curs pe acest subiect (de exemplu la Andreea Chiuaru, Dorina Dănilă și Emil Călinescu) De comentarii pe Facebook  nu mai zic, am văzut tot felul […]

Reply
99xpro 17 februarie 2020 - 21:42

Mie imi pare că Bookster e un fel de Uber… A intrat pe o piață și a început să facă treaba mai bine decât ceilalți, pentru că era nevoie de asta… Nu e vina nimănui că editurile vând prost și că ebooks nu sunt atât de apreciate pe cât sunt cărțile obisnuite…

Reply
Bookster vs edituri - intrebari si comentarii - CitestEmil.RO 15 februarie 2020 - 4:12

[…] este pe start-up.ro, iar dintre bloggeri am vazut opinii la Ovidiu Eftimie (pe blogul lui Zoso), Andreea Chiuaru si Dorina […]

Reply
Dorina Dănilă 14 februarie 2020 - 14:18

Din păcate, editurile sunt interesate de profitul imediat, nu de promovarea lecturii. O dovedeşte asta preţurile mari cu care scot cărţile pe piaţă, după care le reduc drastic. Sper că nu-şi imaginează cineva că Elefantul lucrează în pierdere.

Reply
Maria 14 februarie 2020 - 14:09

Din ce citesc vad ca Bookster plateste drepturi de autor catre edituri. Acum cica ar mai fi si alte chichite legale pe care eu personal nu le inteleg.
Nu stiu insa daca e ok sa faci tu pe lupul moralist cand primesti zeci de carti gratis de la edituri si apoi le vinzi la shop my library. Ma indoiesc ca din acest comert isi primeste vreo editura/autor ceva.

Reply
andreeachiuaru 14 februarie 2020 - 14:33

Aștept o opinie din partea AER care înțeleg că va apărea cât de curând și fac update în articol. Cât despre a doua parte a articolului tău… ai idee câtă muncă presupune creșterea unui blog și a unei comunități de 12.000 de cititori? Probabil că nu, dacă nu pui semnul egal între un parteneriat de tip barter (ceea ce caracterizează relația mea cu editurile) – un parteneriat unde atât eu, cât și editura are de câștigat prin promovarea titlurilor – și primit de cărți gratis.

Reply
tremaynereads 14 februarie 2020 - 11:23

Editurile oricum își primec banii, când lucram într-o librărie am înțeles că editurile românești primesc bani din vânzările cărților pe care ei le trimit magazinului.

Sper sincer să piardă spectaculos editurile acest proces, poate așa aduc oameni tineri în locul fosilelor securiste, oameni pe care să îi și plătească pe măsură.

Reply
Luciana 14 februarie 2020 - 10:49

Uite și reacția Nemira. Eu tot nu am înțeles de ce nu au făcut o contraoferta în loc să dea în judecată, dar deh!
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=631665957567602&id=100021726113152

Reply
andreeachiuaru 14 februarie 2020 - 11:04

Multumesc! Abia acum incep sa ma pun la curent cu reactiile de pe social media, am fost plecata si am urmarit exclusiv stiri.

Reply
andreeachiuaru 14 februarie 2020 - 14:47

citit deja 🙂

Reply

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe