Acasă Alegeri (mai) bune Cum să petreci mai puțin timp online. 6 lecții învățate într-un an de digital detox

Cum să petreci mai puțin timp online. 6 lecții învățate într-un an de digital detox

de andreeachiuaru
0 comentariu

Zilele trecute v-am spus povestea lungă a dependenței mele de telefonul mobil. Astăzi, m-am gândit să revin cu un update la articolul cu tips&tricks pentru digital detox pe care l-am scris când eram undeva pe la jumătatea procesului. Așa s-a născut articolul ăsta despre cum să petreci mai puțin timp online. 

O să fie mai greu decât te aștepți

Dacă nu ai măsurat niciodată cât timp petreci online, conștientizarea o să vină ca o surpriză neplăcută. Mai ales dacă faci un calcul simplu și mergi dincolo de ziua curentă. 3 ore petrecute zilnic pe telefon înseamnă 1095 de ore. 45 de zile. 6 săptămâni și jumătate pe care le-ai putea petrece în alt mod. Într-o perioadă în care nu ai timp pentru tot ce îți place, de ce să arunci la gunoi 6 săptămâni și jumătate?

Cel mai probabil, însă, nu o să fie super ușor din prima. Nu o să ștergi într-o săptămână de motivație comportamente care sunt înrădăcinate în ani întregi. La un moment dat o să fie atât de greu încât o să vrei să renunți. O să te gândești că oricum n-o să faci mare lucru cu timpul câștigat.

Cheia e în a-ți dori să faci lucrurile diferit, nu să faci lucruri mărețe. Cu siguranță faptul că stai mai puțin pe telefon nu se va traduce în dublarea numărului de cărți citite. Însă din cele 6 săptămâni vei avea mai mult timp petrecut cu cei dragi. Poate și câteva filme bune în plus. De ce nu, câteva cărți citite în plus. Sau chiar un nou obicei de a merge la sală (tu, care nu aveai niciodată timp de asta).

Iar dacă o să simți la un moment dat că nu mai poți, amintește-ți calcul din articolul ăsta. Amintește-ți de ce ai început tot procesul. Și nu uita că, deși poate ai zile în care ai dat greș, ești cu mult mai bun decât tu cel din trecutȘi ești mai bun și decât oamenii care spun „dependent de telefon? nici vorbă, eu doar îmi omor timpul pe Facebook”.

E nevoie de sinceritate cu tine în tot procesul ăsta

E ușor să te ascunzi după tot felul de scuze. Lucrez în social media. Sunt creator de conținut și dacă nu sunt tot timpul online oamenii o să uite de mine. E important să fiu la curent cu știrile. Prietenii mei se vor supăra dacă dispar în neant când au nevoie de mine. Și lista poate continua la nesfârșit.

Ce a funcționat pentru mine a fost să mă întreb de fiecare dată când am pus mâna pe telefon sau mi-am deschis laptopul ce vreau să fac. Vreau să iau o pauză de la citit? Ok, o să-mi fac de lucru prin casă. Filmul ăsta e plictisitor? O să-l opresc pur și simplu în loc să-l las să ruleze pe fundal în timp ce stau pe social media. Mă simt singură? O să-i scriu unei persoane cu care nu am mai vorbit de mult în loc să mă pierd în feed-ul de instagram. Mă simt lipsită de inspirație și am nevoie să-mi relaxez creierul? O să fac o plimbare sau o să ies pe balcon să iau o gură de aer.

Încă mai am zile în care nu mă țin de plan. Mai ales în zile ca astea, în care anxietatea mea se activează de la tot felul de stimuli precum știrile negative sau discuții cu oamenii din jur. Însă atunci când nu sunt bine, măcar sunt sinceră cu mine. Vreau să mă pierd puțin și să uit anumite lucruri. E ca și cum mi-aș da voie să mănânc 4 cubulețe de ciocolată în loc de două. Faptul că uneori cedez nu înseamnă că îmi anulez tot progresul.

Există tot felul de alternative. Important e să le cauți.

Bunicii noștri nu s-au plictisit niciodată cu adevărat deși nu au avut dintotdeauna acces nelimitat la cablu TV. Părinții noștri nu s-au plictisit deși nu au crescut cu smartphone-uri pline de aplicații. Noi însă fugim de plictiseală. Și uităm că tocmai momentele în care doar stăm ne ajută cel mai mult să ne încărcăm bateriile.

Nu am avut întotdeauna chef să citesc, nu mergem la sală când a început auto-izolarea și n-am văzut în fiecare seară din ultimul an câte un film de pe lista lungă pe care tot adaug altele. Însă au fost mai multe momente în care am făcut ceva pentru mine decât momente în care m-am pierdut în feed-ul de pe instagram.

Avem mai multe alternative ca niciodată care ne sunt la îndemână. Important e doar să facem lucrul mai dificil (cum ar fi să ne ridicăm de pe canapea și să mergem în fața bibliotecii să luăm o carte), nu pe cel mai simplu (să întindem mâna și să ne deblocăm telefonul mobil).

E important să vorbești cu oamenii din jur să le explici nevoia ta

Pe mine m-a ajutat enorm să discut cu cei din jur despre asta. Pentru cei apropiați e important să înțeleagă că, dacă nu ai răspuns într-o oră, nu înseamnă că ai pățit ceva sau ești supărat. Pentru lucrurile importante, dă-le alternative de tipul sunat/sms.

Dacă jobul îți permite, și digital detoxul îți afectează în vreun fel activitatea, explică-le și colegilor. Mie recunosc, mi-a fost greu. Cei de la job încă cred că glumesc când le spun că nu am Facebook pe telefon. Ocazional mă trezesc că am ratat decizii luate după 5pm unde nu am apucat să contribui. Și da, poate suna ciuda ca un om de marketing să-ți spună „o să postez X chestie pe Facebook după ce ajung la laptop”. Asta într-o eră în care poți face aproape totul pe telefon. Dar ghici ce? Nu mi-am pierdut jobul din cauza asta. Pentru că sunt în locul potrivit unde oamenii înțeleg că eu, ca om, am nevoie diferite de mine, angajatul.

Să-mi dezactivez notificările a fost cel mai bun lucru pe care-l puteam face

E greu să te controlezi când telefonul vibrează lângă tine la orice comentariu lăsat la o postare la care tu ai ajuns „abonat” doar pentru că ai spus la rândul tău ceva. De fiecare dată când ești întrerupt din ceea ce faci de bâzâitul telefonului mobil costul este un procent din energia ta pe ziua respectivă.

Să-mi dezactivez notificările a fost printrele primele lucruri pe care le-am făcut. Ba mai mult, e și singurul căruia nu-i simt deloc lipsa. Dacă vrei să pornești acest proces și te întrebi cum să petreci mai puțin timp online, dezactivarea notificărilor ar trebui să fie prioritară.

După mai bine de-un an fără notificări mă irită teribil când aud un alt telefon din preajma mea vibrând. Al meu vibrează doar la sms-uri (și mă gândesc serios să scot și asta pentru că nimeni nu-mi scrie vreodată sms-uri, exceptând curierul și tot soiul de branduri care trimit oferte și pe care le urăsc) și apeluri telefonice.

Progresul e vizibil doar dacă îl monitorizezi

Când ții o dietă te bazezi pe cântăr și pe măsurători nu pe impresia că ai mai slăbit 2,5 kg. La fel și în cazul digital detox-ului. Nu funcționează cu „azi îmi pare că am stat mai puțin”. Pentru că am o veste proastă pentru tine: chiar și cu notificări oprite și aplicații dezinstalate tot s-ar putea să fii mai des decât îți dorești cu telefonul în mână. Îți dau din nou exemplul meu personal: după ce mi-am scos Facebook din telefon am început să verific obsesiv feed-ul de știri. Apoi am conștientizat asta, doar că m-am pitit după scuza că am nevoie de Pinterest ca să caut idei pentru nuntă. Și într-o vreme am transferat timpul petrecut din Facebook în Pinterest. Creierul e suficient de deștept încât să caute alte alternative.

Măsoară și trage concluzii mereu. Eu nu mă uit doar la timpul petrecut pe telefon și pe laptop. Ci și la ce am făcut efectiv în zilele respective. Dacă lucrezi în social media e puțin mai dificil pentru că uneori e o linie fină între postări pentru client și scroll infinit în feed, însă rezultatele sunt oricum mai aproape de adevăr decât impresia ta că săptămâna asta nu ai intrat deloc pe facebook.

Cum să petreci mai puțin timp online? Tips&tricks pe care le poți aplica de azi

Schimbările mari nu se petrec peste noapte. Însă dacă vrei totuși soluții simple pe care le poți aplica chiar de azi (nu de mâine, nu funcționează așa), am făcut o listă mai jos:

  • instalează-ți o aplicație de monitorizare a timpului petrecut pe telefon și pe desktop (eu folosesc aplicația telefonului pentru mobil și Rescue Time pentru desktop);
  • setează-ți limite de utilizare oricât de mică pare să fie problema ta (poți seta limite zilnice generale – exemplu: 3 ore sau poți seta limite diferite în funcție de aplicație);
  • setează-ți „ora de culcare” (pe telefonul meu – Huawei P20 – ecranul se face gri la ora 23:00 ca să evit să petrec timp pe telefon după acea oră; sigur există aplicații care fac asta);
  • dacă ai nevoie de măsuri mai drastice (măcar în anumite perioade) ia-ți Freedom (e un app plătit care merge și pe desktop și pe telefon, costă 5 euro/lună, și îți taie de tot accesul la anumite aplicații setate de tine în intervale orare specificate; bonus: dacă vrei să faci asta, îți taie și accesul la internet);
  • ține-ți telefonul în altă cameră când citești/te uiți la un film (ca să eviți distragerile dacă ai problemă cu concentrarea);
  • dezactivează notificările la aplicațiile nu atât de importante (poți lăsa apeluri, sms-uri și whatsapp, dar îți promit că nu se va întâmpla nimic grav/urgent pe social media cât timp lipsești tu pentru că n-ai auzit sunetul notificării);
  • vorbește despre asta cu cei dragi imediat ce începi procesul (e foarte important ca prietena căreia îi răspundeai imediat ce-ți scria să știe că ești bine chiar dacă acum răspunzi în 4 ore, în loc de 4 minute);

Nu uita: ai răbdare cu tine

Alte tips&tricks despre cum să petreci mai puțin timp online poți citi și printre rânduri în lecțiile învățate de mine. Însă, pentru moment, dacă aplici chiar și una dintre lucrurile de mai sus eu cred că deja ești cu 1% mai departe decât ai fost ieri.

Nu uita: schimbările mari cer timp și răbdare! Doar pentru că timp de două zile ai reușit să stai o oră pe telefon în loc de 5, nu înseamnă că ți-ai rezolvat forever problema cu dependența. Ai răbdare cu tine, iar rezultatele vor veni.

P.S: dacă te-a ajutat în vreun articolul ăsta să înțelegi cum să petreci mai puțin timp online sau de ce e important să faci asta, dă-l mai departe pe social media. 


Photo by Austin Distel on Unsplash

Arată-le și prietenilor:

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. În regulă Află mai multe