Despre productivitate. 10 idei din „Eat that frog” de Brian Tracy

by andreeachiuaru

La început de an am citit Începe cu ce nu-ți place Eat that frog. Încă nu am apucat să scriu o micro recenzie, însă până ajung acolo, m-am gândit că e mai de interes să extrag câteva idei din carte. Pentru că Brian Tracy vorbește mult despre productivitate, time-management și motivație o să merg în direcția asta. Am pornit de la sfaturile lui, am adăugat câteva povești personale și a ieșit un articol lung despre cum poți fi mai productiv.

„Marele secret” al productivității stă în stabilirea unor obiective

Imaginează-ți că pleci la drum din punctul A în punctul B, însă știi doar parțial unde vrei să ajungi. Le ai pe ambele marcate pe harta, dar nu ți-ai desenat traseul. Există zeci sau sute de variante să ajungi la destinație. Unele sunt lungi și alambicate. Altele sunt scurte și mai directe.

Cam la fel e și cu planificiarea unei zile. Când ai totul planificat și notat în avans, tot ce ai de făcut e să urmezi o listă și să tai periodic ce ai rezolvat. Atunci când nu știi exact ce vrei să realizezi la finalul unei săptămâni și de ce, te vei pierde între lucruri mărunte.

Punctul B e acel one big thing pe care vrei să-l rezolvi în fiecare săptămână. O prezentare importantă la care lucrezi, obiectivul de a scrie măcar două articole pe săptămână pe blog sau următorul examen pentru care ai de pregătit două manuale întregi.

Mai important decât atât, e că în călătoria ta de la A la B tu bifezi doar o etapă. E important ca, atunci când alegi cel mai important lucru al săptămânii tale să ai în vedere și felul în care bifarea lui va avea un impact mai mare decât toate celelalte task-uri mici cărora alegi să le spui nu.

Nu pierde niciodată din vedere motivul pentru care faci ce faci

Japonezii îi spun ikigai. Tu poți să-l numești plan de carieră, vis sau obiectiv. Important e să existe, chiar dacă nu e 100% conturat. Doar așa vei putea să gândești obiectivele mai mici. Ulterior, vei reuși și să prioritizezi în așa fel încât să îndeplinești mai întâi task-urile care au legătură cu ceva mai măreț decât fișa postului actual.

Am găsit și un citat în cartea lui Brian Tracy, care deși nu e neapărat despre productivitate mi-a plăcut foarte mult:

Înainte să începi să te cațeri pe scara succesului asigură-te că ai proptit-o de clădirea care trebuie. (Stephen Covey)

Nu lăsa să treacă nici măcar o zi fără să faci ceva pentru obiectivul tău principal

De aceea e foarte important să îl stabilești din timp. La fel de important e ca obiectivul tău să fie suficient de palpabil și să faci un research despre cum poți să ajungi acolo. Să zicem că îți dorești ca într-o zi să trăiești din blog. Primul pas este, firește, să îți deschizi un blog. Alte lucruri pe care le poți face în fiecare zi sunt: să scrii cât mai mult, să te abonezi la alte bloguri și să vezi ce scriu ceilalți, să faci cursuri de SEO sau de promovare online care să te ajute să înțelegi mai bine piața, să mergi la evenimente de profil.

Planuiește-ți din vreme fiecare zi

Brian Tracy mai spune și că fiecare minut alocat planning-ului îți poate economisi până la 10 minute din execuție. Nu ține de lipsa spontaneității, ci doar de organizare. Sistemul meu preferat de planificare este bullet journal, dar poți utiliza orice sistem îți place ție. Chiar și o listă pe care notezi task-urile și le tai pe măsură ce le îndeplinești este utilă.

O metodă propusă de Brian Triacy este notarea A, B, C, D, E, F etc. în funcție de importanța. Acel task A e „broasca” pe care o tot pomenește autorul în carte. Acel task de care nu-ți vine să te apuci pentru că îți solicită cel mai mult timp. Însă este totodată și task-ul cel mai important pe care, dacă nu l-ai îndeplini, ar exista consecințe. Mergi descrescător în ordinea importanței. Dacă ai mai multe task-uri urgente și importante poți face diferența între ele prin numerotarea A1, A2, A3, B1, B2 etc.

Începe-ți ziua cu cel mai dificil lucru

Suntem tentați ca înainte să începem lucrul să vorbim 5 minute cu colegul de lângă sau să dăm o tură pe Facebook să vedem ce mai e nou. Sau să ne citim mail-urile. 30 de minute mai târziu nici nu mai știu ce era important, iar dacă trece o oră deja ne apucăm de lucruri mai ușor de bifat pentru că vine curând pauza de masă. Recunosc că uneori am făcut și eu asta.

Nu consider că sunt persoana cu cea mai mare productivitate din câte cunosc, dar mă străduiesc. Iar goal-ul meu este să-mi educ creierul să înceapă cu lucrurile dificile și time-consuming dimineața. Un obicei pe care am reușit să-l dezvolt în ultimele luni, de exemplu, este să scriu dimineața pe blog. Dacă nu o fac cât timp îmi beau cafeaua, șansele să o fac mai târziu scad mult, deși teoretic am destul timp și după-amiaza sau seara.

Este o diferență între productivitate și a fi ocupat

Greg McKeown, autorul cărții Esențialismul, are un citat foarte fain. El spune că este o diferență între a fi productiv și a fi doar ocupat. Încearcă să te menții productiv, nu doar să-ți ocupi timpul. Diferența e insesizabilă pentru colegi și șefi, probabil. Pentru ei, important e să lucrezi. Dar dacă alegi întotdeauna task-urile care îți vor mânca cel mai mult timp fără rezultate prea mari din comoditate, vei sfârși prin a rămâne în același loc ani întregi. Firește, nu toți suntem făcuți să avansăm în carieră, unii dintre noi sunt executanți perfecți și probabil că nu ar fi cei mai buni șefi, însă dacă ești preocupat de dezvoltarea tare personală eu te-aș plasa în prima categorie.

Revenind la exemplul cu blogul. Dacă ai doar o oră pe zi, folosește-o ca să înveți ceva conex care să te ajute (promovare online, SEO, tehnici de scris etc.). E super să răspunzi la comentarii, să citești alte bloguri, să le lași și altora comentarii. Dar dacă, din nou, ai doar o oră pe zi, fii mai degrabă productiv, nu ocupat.

Transformă-te într-un student pe viață în domeniul tău

Mereu va fi ceva nou de învățat, mai ales în ritmul care tehnologia ne schimbă viețile. Unele domenii sunt mai dinamice, altele nu. Dacă lucrezi ca mine, în marketing online, știi bine că dacă ai lua chiar și doar un an o pauză în care să nu citești articole noi și să nu testezi noi funcționalități, va fi ca și cum ai lua-o din nou de la zero.

Te întrebi de ce am introdus sfatul acesta într-un articol despre productivitate? Pentru că nu e un mod mai bun de a-ți menține creierul antrenat decât învățând continuu. Avantajul în a-ți alege o profesie care-ți place este că nu vei mai regăsi lipsa de chef pe care o aveai când învățai pe de rost lecția la istorie.

Află ce te împiedică

Cu siguranță întâmpini tot felul de piedici în ceea ce faci. Unele mai mari, altele mai mici. Unele sunt de natură externă, de tipul colegilor care te distrag cu tot felul de povești când ai cel mai important lucru de făcut. Altele sunt de natură internă, cum sunt zilele în care nu ești plin de energie.

Nu ai cum să te aștepți la productivitate din partea ta înainte să înțelegi și, pe cât posibil, să elimini ceea ce te distrage. Dacă faci un raport în timp ce vorbești cu un prieten pe whatsapp e clar că-ți va lua mult mai mult timp. Să fii productiv nu înseamnă să-ți ocupi fiecare minut din cele 8 ore pe care le petreci în fiecare zi. Firește că nimeni nu muncește 8 ore. Însă încearcă să-ți folosești pauzele tot cu un scop, nu doar ca să pierzi timpul. Cu cât vei reuși să înlături mai mulți dintre factorii care te distrag, cu atât vei termina treaba cea mai grea în cel mai scurt timp.

Află când ești mai productiv și folosește-te de asta

Unii funcționăm mai bine dimineața. Alții sunt mai creativi noaptea. Nu-ți zic să-ți dai programul peste cap, ci să-l rearanjezi în așa fel încât să te bucuri de potențialul tău maxim.

Îți dădeam și mai sus exemplul cu blogul. Eu, de exemplu, scriu pe blog cel mai bine dimineața, în timp ce beau o cafea. Altfel, nu-mi plac diminețile și aș dormi oricând mai mult. Doar că aleg să nu o fac. Ține de productivitate? Nu neapărat. Am destul zile în care aș dormi mai mult. Și, cu toate că ikigai-ul meu nu e să trăiesc într-o zi din blog, e ceva ce mă ajută să învăț mai multe din cărțile pe care le citesc și din experiențele prin care trec. Așa că îi acord importanța cuvenită.

P.S: e posibil să nu știi când funcționezi cel mai bine, pur și simplu. Testează până afli.

Împarte sarcinile grele în bucăți cât mai mici

Pe mine trucul ăsta mă ajută cel mai mult în sesiuni. Tot așa am învățat și pentru examenul de licență. Pur și simplu am trasat niște limite imaginare în ceea ce aveam de citit pentru sesiune. Firește, povestea asta necesită planificare în avans. Nu rezolvi nimic dacă împarți un task în cinci bucăți mai mici și apoi amâni realizarea fiecărei bucăți până în ziua cu deadline-uri. Însă e foarte probabil să te ajute să abordezi sarcini mai complexe, pe care nu ști de unde să le apuci.

Vrei mai multe sfaturi despre productivitate?

Abonează-te la Book Bites, newsletter-ul pe care îl trimit o dată la două săptămâni. Acolo povestesc despre ce am învățat din cărțile pe care le-am citit. Și recomand și cărțile care mi-au plăcut mult. Cum e cu articolul acesta. Dacă nu mă crezi pe cuvânt, poți citi aici primul newsletter.


Photo by Kevin Bhagat on Unsplash
Arată-le și prietenilor:
3 comments
1

S-ar putea să-ți placă și:

3 comments

99xpro 3 februarie 2020 - 16:36

Prima schimbare pe care am facut-o dupa ce am terminat de citit a fost sa nu mai aman chestiile grele. Cum scrie in carte, sa mananc intai broasca mare. E misto si pasajul in care explica cum taskurile marunte pentru tine, pot fi uriase pentru altii. 🙂

O lectura buna, stie nenea Tracy meserie 🙂

Reply
Ioana 28 ianuarie 2020 - 12:39

Interesante insight-uri, m-ai convins sa caut si eu cartea! 😀

Reply
Începe cu ce nu-ți place de Brian Tracy | Micro recenzie de carte 28 ianuarie 2020 - 9:55

[…] și m-am gândit că mă va putea ajuta. Mi-a plăcut îdestul de mult, motiv pentru care am scris un articol despre productivitate pornind de la ea. Însă pentru că, în cazul non-ficțiunii, nu e mereu egal între valoarea […]

Reply

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe