În Italia cu trenul. Pe scurt despre trenuri, costuri și traseul nostru

by andreeachiuaru

Pe 21 septembrie ne-am căsătorit. Pe 23 septembrie ne-am luat zborul (la propriu) spre Milano, punctul de plecare pentru luna noastră de miere. Nu a fost o lună, oricât ne-ar fi plăcut, însă noi credem că am profitat din plin de fiecare zi. Dacă plănuiești și tu să pleci în Italia cu trenul sau ești doar curios, articolul e pentru tine.

De ce am ales trenul în locul închirierii unei mașini?

Răspunsul e cât se poate de simplu: niciunul dintre noi nu putea conduce. Eu am permis de conducere, dar nu prea am condus în ultimii ani. Alex nu are deloc permis de conducere. În plus, noi suntem atât de obișnuiți cu trenurile de la noi încât ne-am zis că nu are cum să fie mai rău. Și adevărul e că să mergi în Italia cu trenul nu e același lucru cu să mergi prin România cu trenul.

Cum ne-am ales traseul?

Nu am ales întâi mijlocul de transport și apoi țara, ci invers. Inițial am vrut să mergem în Santorini, dar apoi ne-am gândit că Italia e mai mult despre noi: mâncare bună și la prețuri mici, opțiuni nelimitate de explorare, posibilitatea de a vedea mai multe locuri în cele opt zile de vacanță.

Aveam în minte două destinații: Cinque Terre și Coasa Amalfi. Pentru că prima regiune e în nord, iar a doua în sud, nu prea aveam timp să le explorăm pe ambele. De fapt, timp aveam, dar costurile pentru transportul cu trenul erau foarte mari și drumul lung. Așa că am avut de ales: Cinque Terre sau Coasa Amalfi? Am scris fix asta pe google și am dat de un articol în care spunea că Cinque Terre e pentru cei care preferă o felie de pizza de la un street-food uneia de la restaurant, un apus unui răsărit, o drumeție cu rucsacul în spate unei drumeții pe faleză. Mi-am găsit acolo toate răspunsurile.

Poză făcută de noi de pe un traseu din Cinque Terre

Apoi am deschis harta Italiei și am văzut Veneția. Distanța era cam mare, dar din variantă în variantă am ajuns la o soluție care să le includă pe toate. Așa am început să planific vacanța noastră în Italia cu trenul.

Puțin despre trenurile din Italia

Spre deosebire de CFR unde îți prinzi urechile navigând pe site, pe trenitalia lucrurile sunt mult mai intuitive. De aici ne-am luat noi toate biletele. Când eram în Italia am văzut că mai sunt și companii private, însă nu ne-am riscat cu ele.

Rezervările pentru trenuri în Italia seamănă cu cele de avion. După ce am avut traseul cap la cap (pe care o să-l găsiți și voi la finalul articolului), am început să caut variante. Încă nu aveam un timetable cu ce zile vom petrece și unde, însă planificarea a fost oricum influențată de orarul trenurilor și prețurile biletelor.

În Italia sunt trei tipuri de trenuri: Regionale (similar cu Regio al nostru), Regionale Veloce (un echivalent al Rapidului de altădată, e un tren folosit ca să facă legătură între Regionale și InterCity pe anumite trasee, are preț de Regio – pe unde l-am întâlnit noi, dar este puțin mai rapid) și Intercity (cel mai scump dintre trenuri). Ar mai fi încă două trenuri, din ce am văzut: Frecciarosa și Frecciaregento dar le ocolesc în articol pentru că nu le-am folosit și nu prea are sens să vorbesc despre ceva ce nu știu.

Dacă îți cumperi bilet online, indiferent de tipul trenului, vei primi un bilet nominal, pe care e nevoie să-l printezi. Dacă îți cumperi bilet din gară, nu va fi nominal și va trebui să-l validezi înainte de urcarea în tren. Găsești validatoare cam pe toate peroanele. Ca în orice gară, unele merg, altele nu. E foarte important să-ți iei un timp extra în care să validezi pentru că, în caz contrar, riști să primești amendă. Amenzi foarte mari, de altfel, dar deși am cheltuit câteva sute de ore pe bilete, nimeni nu le-a verificat vreodată.

Regionale vs. Intercity

Pentru Regionale și Regionale Veloce e cam același lucru dacă îți cumperi bilet în avans sau îți cumperi bilet din gară. De fapt, ești mai câștigat dacă îți cumperi bilet de acolo. Prețul e același oricât de din timp l-ai lua. Principala diferență e că, luat online, te va limita la folosirea trenului pentru care ai optat. Să zicem, de dragul exemplului, cel din data de 4 octombrie care pleacă la 15:24 (și nu altul). Luat din gară îți va permite să-l folosești pentru orice tren (să zicem care are plecare în data de 4 octombrie).

La Intercity lucrurile seamănă mult cu rezervările de pe avion. Prețurile sunt din ce în ce mai piperate pe măsură ce se apropie data plecării. Ei au mai mult tipuri de clase – de la Super Economy la Business, iar prețurile cresc în consecință. De exemplu, noi am luat pe ruta Florența – Veneția bilete cu 25 de euro de persoane (cumpărate în iulie pentru finalul lui septembrie). Când eram în gară ne-am uitat de curiozitate pe prețurile pentru același tren – erau 85 de euro de persoană (!!). Nu știu dacă e așa la absolut toate trenurile, însă sfatul meu este să vă cumpărați biletele din timp dacă mergeți cu Intercity.

Încă o chestie care ne-a derutat inițial la Regionale și Regionale Veloce. Dacă optezi pentru ele pe un traseu mai lung, vei face probabil drumul din bucăți, cu 2-3 schimbări. E suficient să iei un singur bilet, nu două sau trei – selectezi ruta de plecare și destinația. Biletul, dacă l-ai luat din gară, îl validezi o singură dată, în stația de plecare.

Cel mai enervant lucru la trenurile din Italia

Ne-a plăcut să mergem în Italia cu trenul, însă ne-a scos din minți relaxarea lor cu privire la întârzieri. Absolut fiecare tren cu care am plecat a avut între 10 și 30 de minute întârziere. Am citit la alții că au dat și peste greve și trenuri anulate. Dacă la noi e un „fie ajungi la timp, fie ai întârziere 3 ore”, la ei pare normal să plece cu întârziere din gări. Exemplu: controlorul vede pe cineva care nu și-a validat biletul și îl așteaptă. Tot trenul îl așteaptă, firește.

E un lucru bun când ești tu în întârziere, pentru că ai șanse mari să-l prinzi chiar și așa. Dar e dătător de stres când prinzi bilete în care ai multe schimbări de făcut. La un moment dat, aveam de schimbat trei trenuri, iar intervalul din prima gară era de 9 minute. Am crezut că-l pierdem când am văzut că trenul nostru pleacă cu 5 minute întârziere din start. Însă celălalt tren l-a așteptat pe al nostru.

Mai e un lucru bun care la noi lipsește. Există site-uri pe care afli în timp real întârzierea trenului. E suficient să scrii numărul trenului (ex: Regionale 4625) și vei găsi în timp real întârzierea pe care o are, stațiile și peroanele pe care oprește în fiecare dintre ele. Când am avut de schimbat, noi am căutat mereu peronul pe care sosește trenul în care suntem și cel de pe care pleacă următorul tren ca să scutim un drum până la tabelă. Oricum, în multe trenuri, anunță și controlorul trenurile de legătură și liniile la care sunt staționate.

Cât costă o vacanță în Italia cu trenul?

Despre costuri aș vrea să vorbesc într-un articol separat. Însă aș vrea să punctez două lucruri totuși.

1. Am testat variante până n-am mai putut. Nu s-a oprit totul la deschis harta și desenat traseul. Am căutat întâi variante legate de zboruri. Apoi am căutat diferite legături cu trenul astfel încât să vedem ce e mai eficient și din punct de vedere al costurilor, și al timpului. Am optat pe alocuri pentru Intercity ca să mai câștigăm timp, în locul regionale.

2. Dacă mergi cu Intercity, ia-le cu ceva timp înainte. Nu lăsa totul pe ziua plecării din gară în gară pentru că ai putea face ceva mai interesant cu cele 3 ore pe care le câștigi pentru că ai ales un tren direct în locul unuia cu legături. Nu costurile sunt totul, ci și felul în care te bucuri de vacanță.

Traseul ales de noi și trenuri folosite

V-am pus harta de la care am pornit eu planificare vacanței.

Traseul nostru a fost următorul:

Milano – La Spezia – am ales Intercity. Am rămas în La Spezia două nopți, timp în care am mers și în Cinque Terre (care e o regiune care acoperă 5 sate, interconectate cu trenul).

La Spezia – Pisa – am ales Regionale. Am stat doar câteva ore în Pisa, ne-am lăsat bagajele într-un locker.

Pisa – Florența – am ales tot Regionale. În Florența am rămas două nopți.

Florența – Veneția – inițial am ales Intercity dar am făcut amândoi o bocană și am încurcat orele și stațiile de plecare așa că am pierdut trenul (cu biletele plătite, desigur). Așa că am luat un Regionale în schimb, cu vreo 3 schimbări și am ajuns abia după 9 pm în Mestre, unde am rămas două nopți.

Veneția – Verona – am ales tot Regionale. Am rămas o noapte în Verona.

Verona – Bergamo – am mers cu Frecciargento (nu prea știu care-s diferențele la trenurile astea, le-am luat online). Am rămas o noapte în Bergamo de unde am și plecat cu avionul a doua zi.

În total, am petrecut 8 zile în Italia, cu aterizare în Milano (de fapt, Bergamo, aeroportul low cost). Ne-am deplasat exclusiv cu trenul pe toate rutele. În căutarea inițială am aflat totuși că poți opta și pentru FlixBus, care e considerabil mai ieftin, însă mi-e mie uneori rău de mașină, mai ales când sunt drumuri cu serpentine multe așa că nu am vrut să risc.

P.S: dacă îți pleci să mergi cu trenul, dar nu ai încă în plan să vezi Italia, vezi aici câteva locuri în care poți ajunge ușor cu trenul din București.

Arată-le și prietenilor:
5 comments
3

S-ar putea să-ți placă și:

5 comments

5 lucruri despre vacanța noastră în Florența | Blog de idei 14 octombrie 2019 - 10:09

[…] am făcut-o pentru că am dat peste locuri și experiențe unele mai minunate ca altele. Am mers cu trenul, iar Florența a fost a treia oprire, după Cinque Terre și […]

Reply
Ioana Boila 8 octombrie 2019 - 11:16

Cinque Terre a fost unul dintre locurile mele preferate din toată Italia. Ma rog, primul sat (Riomagiorre oare?) mi-a placut cel mai mult, celelalte mai putin.

Reply
andreeachiuaru 15 octombrie 2019 - 10:13

Nouă cel mai mult ne-a plăcut traseul. De plimbat prin sate în sine nu prea am avut timp pentru că am avut o zi pentru toate.

Reply
ina02s 4 octombrie 2019 - 13:05

Frumoase trasee. Luna de miere, cred ca a fost mai mult decat reusita. Asteptam amanunte, cand ai timp si stare. 🙂 Numai bine1

Reply
andreeachiuaru 4 octombrie 2019 - 13:10

Vin și amănuntele, dar am zis să le sparg în articole mai mici, decât unul mega lung. Hugs!

Reply

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe