Acasă My stories Marketing în industria de carte. 5 mituri despre cum e să promovezi full-time cărțile

Marketing în industria de carte. 5 mituri despre cum e să promovezi full-time cărțile

de andreeachiuaru
1 comentariu

Pe 22 mai, am făcut un an de Cartepedia și sunt tare mândră. Mi-am adus aminte, cu această ocazie, că la momentul la care am primit job-ul, am făcut un mic research despre cum va fi și nu am găsit articole pe tema asta. Lucrez la un articol mai lung, în care să integrez inclusiv mesaje sosite pe instagram, însă, aș vrea să-mi celebrez aniversarea de un an printr-un articol.

Ești plătit ca să citești / Citești tot timpul

Eu am pe instagram full-time reader. E un soi de metaforă, prin care aș vrea să sugerez că, orice altceva aș face, sunt mereu cu gândul la cărți. Dar nu, nu sunt plătită ca să citesc.

În perioade mai lejere, am încercat uneori să citesc în pauza de prânz. Am acest avantaj că pot citi oriunde și nu mă deranjează faptul că cineva vorbește (sau tastează) lângă mine. Însă nu, nu am citit niciodată în timpul programului. Nu pentru că nu aș avea în mod explicit voie, ci pentru că nu aș avea timp.

Deci nu, să faci marketing în industria de carte nu înseamnă să citești la birou. Iar asta vine la pachet și cu faptul că uneori scrii texte despre cărți pe care nu le-ai citit. Sau despre cărți pe care nici măcar nu le vei citi vreodată, pentru că le consideri proaste sau nu te interesează.

Citesc mai mult de când lucrez la Cartepedia? Da și nu. Citesc la fel de mult ca în perioadele libere din agenție. Însă în perioadele aglomerate am și zile în care nu citesc o pagină.

În librării și edituri se plătește (mai) prost decât în agenție

Și eu am avut teama asta. Ba chiar m-am dus la interviu dispusă să cer mai puțin decât primeam în agenție doar pentru că voiam job-ul. Însă surpriza a fost că lucrurile nu stau deloc așa. Vorbind apoi cu alți colegi din agenție, am aflat că există destule situații în care, pe același nivel de cunoștințe și pregătire, e probabil să fii mai bine plătit la client, respectiv la editură/librărie. Sau, în cel mai rău caz, egal. Însă nu mai puțin.

Asta înseamnă că din job-ul meu îmi permit și să mănânc în oraș, îmi permit și vacanțe. Și, the best part, am reducere de angajat la cărți. Și, pe undeva, am devenit și mai puțin hoarder pentru că, faptul că știu că lucrez la doi pași de un depozit plin de carte mă liniștește și îmi mai taie din pofta de a cumpăra continuu cărți. Deci economisesc.

Nu ai cum să-ți construiești o carieră din asta

Yup, am auzit asta de multe ori. Inclusiv și în momentul în care mi-am anunțat demisia din agenție. De fapt, adevărul este că ai mai multe șanse să avansezi în industria de carte decât ai șanse să avansezi în agenție. Ține, desigur, de experiență, motivație, skill-uri și context. Însă piața de carte nu e pe moarte, așa cum ar spune unii. Da, poate câștigi muult mai bine în IT, dar unii pur și simplu nu suntem făcuți pentru asta.

În orice caz, eu cred foarte mult în planuri de back-up. Asta înseamnă că niciodată nu mă privesc ca pe un om care lucrează într-o librărie, ci ca pe un om de comunicare. Contextul face ca acum să coordonez departamentul de marketing al Cartepedia. Însă cred că a trecut de mult vremea părinților noștri care-și păstrau același job timp de 30 de ani.

Marketingul de carte este plictisitor

Să-ți spun un secret: și marketingul în piața auto e plictisitor. La fel și marketingul pentru produse bio. Pentru mine, a fost, cel puțin. Orice domeniu e plictisitor atâta timp cât nu găsești tu puterea să generezi idei noi și să te implici. 

Dar, contrar așteptărilor, în piața de carte lucrurile nu sunt statice. Ba chiar mă mândresc că la Cartepedia am continuu ocazia să-mi pun ideile în aplicare. Pentru că, spre deosebire de un client mare, ideile sunt mai ușor valorificare într-o firmă mică, iar accentul pus pe oameni este mai mare. Limita este cerul. Glumesc, nici măcar.

Românii nu citesc, deci o să mori de foame

Într-un an de zile de marketing în industria de carte, mi-am luat salariu la timp de fiecare dată. Asta înseamnă că există români care citesc. Da, e drept, nu toți românii citesc. Nu citim atât de mult ca în afară. Dar job-ul meu de zi cu zi și interacțiunea de pe instagram, mă fac să realizez că citim, totuși. Așa că, dacă ai visat până acum la acel job de marketing în industria cărții și te-ai gândit că poate nu e o idee bună, eu zic să te mai gândești.

 

Cam asta ar fi povestea, pe scurt, despre cum e să faci marketing în industria de carte. Pentru mine, e un job care vine cu provocări în fiecare zi și un job pe care îl iubesc. 


Awesome photo by awesome Martipaan

Arată-le și prietenilor:

S-ar putea să-ți placă și:

1 comentariu

De ce am ales să iau o pauză de la un job în piața de carte din România 28 iunie 2019 - 18:35

[…] o să fiu mare. În niciun caz nu mi-am imaginat că job-ul meu de vis ar fi să promovez cărțile full-time. Însă, cumva, cărțile m-au adus întotdeauna în preajma altor iubitori de lectură. Așa se […]

răspunde

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. În regulă Află mai multe