5 idei despre mini obiceiuri – ce sunt și cum te pot ajuta să îți îndeplinești obiectivele

by andreeachiuaru

Mini obiceiuri a fost prima carte citită de mine în 2020. Am ales-o pentru că mi s-a părut practică, simplă și ușor inspirațională. Nu m-am înșelat în privința ei, așa cum o să vă povestesc curând și într-o micro recenzie. Însă până atunci aș vrea să împart cu voi 10 idei extrase din carte.

Ce sunt aceste mini-obiceiuri?

Ca să-l citez pe autor, un mini-obicei este un compartament mărunt pe care îl faci în fiecare zi. Ce înseamnă „mărunt”? Atât de ușor și ridicol încât ai crede că nu are nicio importanță. Exemple: două pagini citite, o flotare, 20 de cuvinte scrise într-o agendă.

Nu durează (doar) 21 de zile să formezi un obicei

Mie mi-era cunoscut acest mit care spune că, dacă faci un lucru timp de 21 de zile vei forma un obicei. L-am testat cu dietele alimentare și nu a funcționat. L-am testat cu sala și nu a funcționat. Cu siguranță e mai ușor să te duci la sală în a 22a zi, dar asta nu înseamnă că ți-ai format un obicei long-term. Există un studiu care a testat treaba asta. Rezultatele? Între 18 și 254 de zile. Media este de 66 de zile. Nicidecum 21. Iar răspunsul general este depinde. De ce vrei tu să realizezi, cât de mult te dedici, cât de opus este obiceiul în raport cu stilul tău de viață.

Ca să reușești ai nevoie de voință, nu de motivație

Stephen Guise e primul autor la care am întâlnit ideea asta și mi-a plăcut mult. El spune că, așteptând motivația să faci un lucru, vei rămâne mult și bine să aștepți. Cheia este să-ți activezi voința. Motivația dispare când ai o durere de cap, ești obosit sau ești în vacanță. Însă voința o poți „trezi” la orice oră din zi sau din noapte. Exemplul pe care merge el foarte mult în carte este să faci o singură flotare. E suficient de puțin încât să-ți activezi voința fără să te gândești prea mult. Dar e suficient de mult ca să nu lași nicio zi să treacă fără să faci un pas spre a deveni persoana care îți dorești tu să devii.

E important să-ți setezi o limită inferioară, nu una superioară

Citind Mini obiceiuri mi-am dat seama că așa funcționează și 10 minutes reading challenge. Scopul inițial era să citești 10 minute în fiecare zi. La un moment dat mi-am pierdut focusul. Poate citeam 5 sau 8 minute. Dar nu aveam o unitate de măsură. Când am creat template-ul lunar scopul s-a schimbat în a citi cel puțin o pagină în fiecare zi. Să trec acolo orice cifră, nu zero.

La fel funcționează și mini-obiceiurile: cu limite inferioare. Dacă-ți propui să citești 2 pagini în fiecare zi firește că poți citi 200 în zilele în care ai chef. Poți să citești cel puțin 10 pagini zi de zi, luni întregi. Dar ceea ce te va opri să renunți este posibilitatea că scopul tău nu este să citești o carte pe zi, ci doar 2 pagini. Așa că, atunci când vei fi obosit și vei vrea să dormi îți vei aduce aminte că 2 pagini nu înseamnă așa mult până la urmă și le vei citi.

Păstrează limita inferioară cât mai jos posibil

Firește că ești genul de persoană care poate citi cu ușurință 20 de pagini în fiecare zi. Dacă ai citit de mic, nu va fi dificil pentru tine. Dacă îți place să citești, nu o vei simți ca pe o povară. În majoritatea zilelor. Dar apoi vor fi zile pe care le vei petrece cu prietenii și nu vei vrea să le spui „acum mă retrag într-un colț, am de citit 20 de pagini”. Sau vei avea o zi plină și la 00:00 când te vei pune în pat vei adormi după primele 2 pagini. De aceea limitele inferioare mici funcționează. Pentru că te transformă în persoana care vrei să devii pe nesimțite.

Concentrează-te asupra consecvenței, nu asupra performanței

Când am început să merg la conferințe dedicate bloggerilor am auzit des că succesul stă cel mai mult și mai mult în consecvență. Astăzi, cei mai cunoscuți bloggeri de la noi sunt cei care au scris în fiecare zi. Sunt oameni care scriu zilnic de ani buni. Indiferent că sunt în vacanțe, sunt bolnavi sau au zile cu planuri multe. Ei nu-și propun să scrie o dată pe săptămână un articol foarte bun și foarte documentat. Pur și simplu scriu zilnic. Unele articole sunt foarte bune. Altele sunt mai slabe. Însă important nu e rezultatul, ci faptul că au îndeplinit acțiunea în cauză.

E foarte bine să-ți dorești să te (auto)depășești de fiecare dată. Dar dacă ăsta e obiectivul tău principal, ia în calcul și că în unele zile nu vei avea energia să o faci. De aceea e mai important să citești 2 pagini în fiecare zi, nu să citești doar în zilele în care simți că poți citi mai mult decât în alte zile pe care le-ai dedicat exclusiv lecturii.

Despre Mini-obiceiuri o să scriu și o micro recenzie, însă dacă v-ați decis deja să o cumpărați o găsiți la Publica, pe Elefant sau pe Libris.


Photo by Jacqueline Kelly on Unsplash

Arată-le și prietenilor:
1 comment
3

S-ar putea să-ți placă și:

1 comment

Mini obiceiuri de Stephen Guise | Micro recenzie de carte | Blog de idei 28 ianuarie 2020 - 9:51

[…] Stephen Guise, a fost prima carte pe care am terminat-o în 2020. Despre partea practică și anume idei extrase din carte am scris deja un articol distinct. Însă dacă ești curios despre carte […]

Reply

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe