Acasă Alte idei Parteneriate pe blog – cum le obții dacă ai un blog de carte și de ce să ții cont

Parteneriate pe blog – cum le obții dacă ai un blog de carte și de ce să ții cont

de andreeachiuaru
2 comentarii

De-a lungul anilor, am ajuns să am destul de multe parteneriate pe blog. Pentru că primesc destul de des întrebări despre cum am făcut, dar și pentru că acum sunt în poziția de a decide ce parteneri accept sau nu pentru Cartepedia, m-am gândit să dau mai departe câteva idei despre asta. M-am concentrat pe blogurile de carte pentru că e mai ușor să exemplific pornind de la ceva clar. Dar sfaturile sunt de bun simț și se aplică oricărui domeniu.

Înainte să afli mai multe despre cum e să ai parteneriate pe blog, te sfătuiesc să citești și câteva lucruri scurte despre blogurile de carte. Și, dacă ai timp, și articolul meu despre de ce cred eu că să ai un blog de carte nu e neapărat cel mai profitabil lucru din lume.

Cum funcționează parteneriatele între o editură și un blog de carte?

Primesc des întrebarea: cum primești atât de multe cărți gratis? E simplu! Nu le primesc gratis! În primul rând, pentru că „munca” mea este să le prezint. În al doilea rând, creșterea unei comunități, întreținerea unui blog de carte și timpul petrecut pentru a scrie pe blog și a posta în social media înseamnă ani întregi de muncă. De aceea e greu să-ți faci astăzi un blog și mâine să închei primul parteneriat. E o regulă care se aplică în orice domeniu, nu doar în lumea cărților.

Dacă te gândești însă că bloggerii de carte primesc cărți fără să le plătească, da, așa funcționează „piața”. Plata lor reprezintă expunerea pe care o fac librăriilor sau editurilor. Expunere care poate însemna articole pe blog, clipuri pe Youtube sau prezentarea cărților pe alte canale de social media. E foarte simplu, de fapt: eu, ca blogger de carte, primesc produse contra unor servicii. Se folosește termenul uzaul de barter, care înseamnă „serviciu contra serviciu”.

Cum se leagă aceste parteneriate? Poți fi contactat tu de branduri sau poți să le scrii chiar tu. Articolul este dedicat abordării brandurilor pentru că editurile/librăriile vin mai rar spre bloggeri. Asta se întâmplă, de regulă, când au loc campanii de promovare și se caută activi bloggeri sau influenceri. Însă, pentru celelalte 99% dintre situații, recomandarea mea e să citești până la capăt articolul dacă vrei să afli cum să închei primul tău parteneriat.

De ce să faci parteneriate pe blog?

Eu privesc lucrurile foarte simplu când vine vorba de parteneriate: să economisesc o sumă de bani pe care altfel aș plăti-o pentru cărțile respective. Asta înseamnă că accept sau, după caz, abordez doar reprezentați ai editurilor și librăriilor de la care îmi cumpăr oricum cărți.

Ocazional, dacă ai parteneriate te poate ajuta și să organizezi concursuri pentru urmăritori. Dar deja cred că aici vorbim de un avantaj secundar. Pentru că eu nu aș organiza niciodată un concurs în cadrul căruia să ofer o carte de la o editură de la care nu am citit niciodată ceva.

Un singur mesaj = mai multe parteneriate pe blog? Niciodată!

Primul sfat: fă un mesaj personalizat pentru fiecare parteneriat pe care îl ai în minte! De altfel, dacă ții la sfatul meu, eu nu-ți recomand să scrii din prima la zece edituri și librării și să vezi ce răspunsuri primești. Dar, dacă totuși o faci, keep it personal. Gândește-te că oamenii de acolo primesc zeci de cereri similare cu a ta. Trebuie să te diferențiezi cumva, nu crezi?

Informează-te puțin despre cărțile pe care ți le dorești și arată lucrul ăsta

Acesta e principalul motiv pentru care nu-ți recomand să scrii zece mesaje pe zi. Nu te ajută prea mult să epuizezi toate editurile și librăriile din România. Pentru că nu e important să ai zece parteneriate cu edituri și să citești cărțile respective pentru că trebuie să scrii despre ele. E mai important să ai două parteneriate și să aștepți cărțile respective cu drag. Nu te orienta după număr, deci.

Revenind la ce spuneam mai sus: explică-i omului respectiv de ce vrei un parteneriat cu editura pe care o reprezintă. Nu de ce vrei un parteneriat cu o editură oarecare. Arată-i că-i urmărești și că știi măcar câte ceva despre cărțile publicate acolo. Ce colecții de acolo îți plac? Ce știi tu despre editură/librărie? Nu zic să dai copy paste la informațiile din pagina „despre noi”, ci să integrezi totul natural. N-ar trebui să fie prea greu dacă îi urmărești cât de cât.

De ce să faci asta? Simplu! Oricine lucrează în departamentul de marketing al unui brand se bucură când dă peste oameni interesanți. Nu doar tu îți dorești parteneriate pentru blog. Reversul e valabil, pentru că partenerii sunt un canal important de creștere pentru orice brand. 

Oferă suficiente detalii despre tine

Când spun suficiente detalii, nu mă refer să spui doar numele și url-ul blogului. Povestește cine ești, de când scrii pe blog, ce cărți vrei să citești. Nu uita să menționezi și canalele pe care promovezi. Cifrele ajută întotdeauna, iar dacă nu te avantajează neapărat, compensează cu suficiente informații și entuziasm. Nu-ți fie teamă să exemplifici totul prin cât mai multe link-uri, pentru că ajută întotdeauna. Da, firește, omul căruia îi scrii ar putea să verifice singur câți oameni te urmăresc, dar poate că nu vrea să o facă.

Dă un motiv omului care se ocupă de parteneriate să te aleagă

Acum, o dată clarificat ce să scrii despre tine, ajungem la partea cea mai interesantă: dă-i omului de acolo un motiv suficient de bun să te aleagă. Tu, dacă ai fi în locul lui, ți-ai oferi cărți? Pentru că, în cazul în care totuși nu știi cum funcționează toate lucrurile astea, e vorba de un buget pe care fiecare editură o alocă pentru parteneriate. Iar tu, în funcție de popularitatea editurii, te „bați” cu mai mulți sau mai puțini bloggeri care își doresc parteneriatul respectiv.

Serios acum: tu de ce te-ai citi? Pentru că ar trebui să ai motivul ăsta în minte dacă ți-ai deschis un blog de carte. Te-ai gândit că ai avut ceva de spus, nu? Atunci ai curaj și pune asta pe hârtie. Povestește-i omului de acolo de ce ar trebui să te aleagă pe tine și cum vei promova tu cărțile respective.

 

P.S: nu garantez că, dacă urmezi sfaturile astea, vei obține din prima toate parteneriatele pe care ți le dorești. Ține mult și de cifre, munca depusă și disponibilitatea de moment a celor cărora le scrii. Dar dacă ai și alte întrebări la care ai vrea să-ți răspund, scrie-mi un mesaj privat pe instagram.

 

Arată-le și prietenilor:

2 comentarii

ialinascrie 19 mai 2019 - 12:23

E buna ideea… avand in vedere ca lumea este mica…

răspunde
Declutter în bibliotecă. Cum am renunțat la peste 100 de cărți în 6 luni 6 mai 2019 - 8:17

[…] „acasă la București”. Din ce în ce mai multe pe măsură ce am început să închei diferite parteneriate cu edituri și […]

răspunde

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. În regulă Află mai multe