Master Social Media și Marketing Online. Impresii post-absolvire

by andreeachiuaru

Social Media și Marketing Online este un program de masterat cu frecvență care poate fi urmat la SNSPA, în București. Masterul a fost înființat în anul 2014 și este „orientat spre piața serviciilor de comunicare, oferind o perspectivă foarte aplicată.”

Am făcut această scurtă introducere pentru cei care nu au ajuns pe acest articol în urma unei căutări, ci în urma curiozității. Interesul meu, în cele ce urmează, este să vorbesc despre experiența mea, nu să fac o prezentare a masteratului. Așa că, dacă vă așteptați mai degrabă la asta, aruncați un ochi direct pe site-ul facultății.

Social Media și Marketing Online – impresii și păreri post-absolvire

Săptămâna trecută am dat ultimul examen pentru master. Am terminat Social Media și Marketing Online după doi ani. Doi ani care au trecut atât de repede, încât aproape nu i-am simțit.

De ce am ales să scriu un articol? Pentru că nu s-a scris prea mult despre acest master. Dar și pentru că nu o dată am fost întrebată dacă există cu adevărat acest program de studii.

Am adunat impresii, răspunsuri la întrebări și câteva informații utile. Însă, ca orice opinie personală, dacă vreți să studiați acest masterat, vă sfătuiesc să căutați informații și în alte surse și să vedeți dacă se potrivește pentru voi.

P.S: articolul e lunguț pentru că am primit și întrebări pe care nu le aveam inițial în minte; l-am împărțit într-un fel de Q&A tocmai ca să săriți direct la partea care vă interesează.

De ce și cum am ales Social Media și Marketing Online la Masterat?

Am început să-mi caut informații despre ce masterat aș putea urma la finalul anului II de facultate. Eu am terminat Jurnalism la Universitate, experiență dezbătută în articolele de aici. Menționez asta pentru că a fost unul dintre motivele pentru care am căutat un program de masterat. Știam că nu o să fac presă și simțeam nevoia de o specializare care să se potrivească cu ceea ce făceam în practică. La vremea respectivă trecusem deja printr-un internship de agenție mică unde făcusem și social media și aveam un job part-time la Bookletta, ca PR & Marketing Assistant.

despre „nevoia de diplomă”, cu sinceritate

Al doilea motiv care m-a determinat pe mine să-mi caut un master a fost dorința de diplomă. Fix așa! Nu am aplicat la masterat dintr-o dorință majoră de a învăța mai mult, de a fi inspirată de profesioniști în domeniu sau de a urma o carieră academică. Nimic din toate astea nu au fost pentru mine. Am vrut o diplomă de masterat ca să bifez asta și simt nevoia să fiu foarte sinceră cu acest aspect.

Nu mai știu sincer cum am găsit programul Social Media și Marketing Online. Cert e, că la vremea respectivă (anul II la o facultate cu o specializare adiacentă & la început de drum în social media) a părut o idee bună. Am comparat alte alternative și le-am tăiat una câte una de pe listă. La FJSC nu am vrut să fac master pentru că știam că mă voi întâlni cu aceeași profesori și că, pe alocuri, voi repeta materii. La ASE, care are un master de Marketing Online, mi s-au părut prea multe cifre. La Litere, la Teoria și Practica în Edituri (a fost una dintre opțiuni la vremea respectivă) mi s-a părut că n-aș fi învățat neapărat ceva practic.

Cum a fost admiterea și cât e taxa pentru cei care nu intră la buget?

Admiterea e pe bază de prezentare de proiect. Ceea ce mi-a plăcut din prima. Nu trebuie să înveți, dar nici nu contează notele. Spun asta pentru că eu am crezut dintotdeauna că notele nu te ajută la nimic în viață.

Pe scurt, e vorba de o prezentare după una dintre temele date. Nu mai știu exact ce am ales eu. Ce știu e că am vorbit despre Bookletta. Mi-a fost simplu pentru că a fost și parte din licența mea. Deși, vreau să precizez că la vremea admiterii deja nu mai lucram acolo.

Pe lângă prezentare (care țin minte că a fost scurtă, parcă 2-3 minute), primești și câteva întrebări de la profesorii din comisie. Sunt lucruri de bun simț: de ce ai ales programul? lucrezi sau nu în domeniu? în ce fel crezi că te va ajuta? etc.

Eu am intrat la buget. Dacă aș fi intrat la taxă, nu m-aș fi dus, pentru că mi se pare puțin cam mare în raport cost-beneficiu. Mi s-a părut mare și atunci, mi se pare mare și acum, când știu pentru ce aș fi plătit efectiv. Taxa e de 3400 de lei și e similară pentru majoritate programelor. În orice caz, taxele de la licență + masterate le găstiți pe toate aici.

Dacă vă interesează informații despre admitere, puteți citi mai multe aici.

Care e programul și ce materii faci la Social Media și Marketing Online?

M-am văzut admisă și apoi am așteptat până în octombrie ca să încep efectiv. Între timp, am început să lucrez într-o agenție micuță de PR. A fost una dintre cele mai faine perioade profesionale pentru mine pentru că învățam foarte multe. Până am început efectiv masteratul știam mult mai multe decât în momentul în care dădusem admitere.

orar încărcat? nu e cazul 

Nu știu de ce mă așteptam la un orar mai încărcat. Nu e cazul. De regulă, ai patru sau cinci materii pe semestru. Unele au curs și seminar, însă la majoritatea cele două sunt comasate într-un curs de două până la patru ore, după caz. Aveam cursuri de la 4:30 pm (cel mai devreme), dar și cursuri care începeau la 6 pm. E programul perfect dacă lucrezi pentru că nu e nevoie să te învoiești foarte mult de la birou.

Long story short, ca să faci Masteratul de Social Media și Marketing Online ai nevoie de disciplina de a merge seara la cursuri. Dacă ai job, uneori e obositor. Mai ales dacă uneori prinzi și o zi grea și tot ce ai vrea e să mergi să te plimbi, să ieși cu prietenii sau să te uiți la ceva pe Netflix. Din fericire, nu e nevoie să te duci chiar zi de zi, deși cursurile cam așa sunt împărțite. Ai de bifat câte 2-4 ore în fiecare seară, de luni până vineri.

prezența obligatorie?

Din fericire, situația cu prezențele a fost și ea lejeră. Mai lejeră decât în facultate, cel puțin. De regulă, majoritatea cursurilor cereau prezență de 50%, dar profii erau destul de înțelegători. Puteai să participi la jumătate din curs sau să ajungi mai târziu. Iar dacă nu puteai ajunge deloc, existau și modalități de compensare a cursurilor prin tot felul de proiecte individuale.

despre materiile de la Social Media și Marketing Online, pe scurt

Materiile au fost și ele cu bune și cu rele. Am avut materii învechite, considerate de bază pentru oamenii care lucrează în domeniu, însă fără aplicabilitate practică. Însă am avut și materii interesante la care am citit de drag. Nu vreau să fac o trecere în revistă, pentru că eu cred sincer că fiecare își ia ce are nevoie din facultate. Știu materii care mie mi s-au părut interesante, iar altora mega plictisitoare. Ține, în mod clar, de ce te aștepți să primești și ce nevoi ai.

De menționat că, din discuțiile cu alți colegi, am aflat că multe s-au și repetat la licență, într-o formă sau alta. Eu, care am terminat Jurnalism, nu Comunicare și Relații Publice nu am fost prea deranjată de asta. Pot să număr pe degetele de la o mână materiile care au fost similare. Însă pentru mine experiența de la SNSPA a venit întotdeauna cu o nouă abordare: profesori noi, perspective noi.

Despre profesori & colegi de la Social Media și Marketing Online

Dacă ai terminat o facultate în România, cu siguranță ai dat peste cel puțin un profesor-zeu care are o materie fără vreo aplicabilitate practică, dar care te consideră bătut în cap că nu-i înțelegi rostul.

N-aș vrea să intru în detalii aici pentru că, din nou, eu cred tare mult că fiecare își ia ce are nevoie din studiile pe care le urmează. Eu n-am rămas cu supărari și am înțeles că pentru acei profesori care pe mine m-au plictisit, era esențială materia pe care o predau. Poate că, într-un anume câmp al comunicării, e esențială.

Cât despre profesori… am întâlnit oameni tineri foarte pasionați de ceea ce predau și care insuflau asta. Le menționez aici pe Silvia Ciochină și Denisa Radu (pe care acum o urmăresc și pe instagram). Am întâlnit și profi pasionați de ceea ce făceau, dar care nu știau să vorbească pe limba studenților. Și, cea mai plăcută surpriză, am întâlnit profi a căror materie n-aș fi urmat-o dacă ar fi fost să aleg, dar care vorbeau cu atât de multă pasiune despre ceea ce făceau, încă nu puteai să fii imun la asta.

nu, nu o să faci doar Social Media și Marketing Online

Însă un adevăr pe care ar fi mai bine să-l afli de acum: chiar dacă numele de Social Media și Marketing Online sună foarte cool, nu o să faci doar asta.

Vei avea materii de comunicare, materii cu multe teorie, materie de cercetare. Și, dacă ești ca mine și detești să înveți ceva căruia nu-i vezi rostul, vei acumula niște frustrări. Însă nu consider aspectele astea un soi de avertisment că programul ăsta de master nu e ce trebuie. Presupun că, într-o mai mică sau mai mare măsură, toate sunt așa. Eu n-am întâlnit până acum pe cineva care a trecut printr-o facultate care să-mi spună că i-a plăcut fiecare materie. Sau fiecare profesor de care a avut parte.

ce fel de oameni vin la Social Media și Marketing Online?

Dacă acesta ar fi fost un review împărțit pe secțiuni, colegii chiar i-aș nota cu cinci stele. La Social Media și Marketing Online vei da de oameni de agenție, oameni care lucrează la client, oameni care au proiecte foarte faine, oameni care fac freelancing. Vei da, pe scurt, de oameni cu care o să ai ce să vorbești. Fiecare cu o experiență proprie și interesantă. Fiecare cu o motivație pentru care se află acolo. Poate singurul meu regret aici e că timpul e prea scurt ca să stabilești o relație. Practic, cel mai mult timp petrecut vorbind cu colegii s-a întâmplat în drum spre metrou. Ocazional, și în proiectele pe care le-am făcut împreună.

Sistemul de notare și eterna temă de „strategie pentru un brand”

La Social Media și Marketing Online notele se obțin ușor. Sunt câteva examene, însă, în mare parte, notarea se face în proiecte. Sistem care nu e foarte bine pus la punct, pentru că peste 50% dintre proiectele de grup pe care le-am avut de predat au fost strategii pentru branduri. Branduri care există sau nu, pe o nișă sau nu, alese de profesori sau de tine.

Tema de tip „strategie pentru brand” a rămas una dintre glumele între colegi. Dacă a existat cineva care a intrat la master fără să știe să facă măcar o parte dintr-un pitch, nu cred că a ieșit fără să știe măcar atât.

Pe de-o parte, treaba asta e challenging. Pe de altă parte, devine repetitiv și obositor de la un punct încolo. De fapt, problema e că uneori nu-și are rostul. Am vorbit deseori cu alți colegi care mi-au zis că și ei ar fi preferat să avem o temă mare de strategie pe an, iar la fiecare materie să dezvoltăm o componentă a ei. Cu siguranță am fi învățat mai multe așa.

puțin și despre examenele de la Social Media și Marketing Online

Altfel, eu nu am avut niciodată note mai mari ca la master. În semestrul al doilea am luat chiar și bursă. Și nu, nu am învățat niciodată. Nu în felul în care am învățat în facultate, cel puțin.

Examenele sunt în mare parte practice. Dacă ai puțină gândire strategică și nu ai o problemă în a genera idei (nu se așteptă nimeni la campanii de Effie), vei trece toate examenele cu note mari. Tot pentru note mari, cred că mai e nevoie și de exercițiul scrisului și al argumentării. Eu l-am tot exersat de-a lungul anilor, așa că am reușit să iau 10 la examene la care nu am deschis niciodată materiale de studiu și am fost rar spre deloc la cursuri.

Așteptări vs. realitate

Despre așteptări vs. realitate (o întrebare primită pe instagram) aș vrea să povestesc într-un articol separat, mult mai scurt ca acesta. Spun asta pentru că deja m-am lungit mai mult decât era planificat din dorința de a ajuta oameni care vor să-și facă o idee despre master.

Revin cu un update când e publicat și articolul cu pricina.

Te ajută masterul ăsta la job și/sau pentru proiecte personale?

Da, te ajută. Nu înlocuiește un job în domeniu și nici experiența practică. Dar eu cred că absolut orice decizi să înveți te va ajuta la un moment dat, într-un fel sau altul.

Eu, recunosc, „mi-am făcut școala” în agenție, lovindu-mă de diferite situații. Nu cred că poți trece prin masteratul ăsta și cu zero zile de muncă să poți deveni un adevărat profesionist în Social Media și Marketing Online. Însă te ajută în construirea unei baze.

Pentru cine cred eu că e potrivit acest master?

Nu sunt la curent cu oferta care există în acest moment pe piață cu privire la alte masterate. Dar eu aș recomanda mai departe Social Media și Marketing Online. Mi-a plăcut mai mult decât facultatea pe care am urmat-o. Da, are neajusurile lui, ca orice program de studii.

Însă dacă scopul nu e să urmezi un masterat de pe urma căruia să devii un profesionist în domeniu fără să ai experiența practică (nu cred că există așa un program, apropo), atunci Social Media și Marketing Online poate fi o idee bună.

M-a învățat ceva ce nu aș fi putut să învăț din altă parte?

Sincer… nu. Însă, așa cum ziceam mai sus, eu nu cred că există studii care să te învețe ceva ce nu poți învăța din altă parte. Nici oameni nu cred că există. Și nici job-uri. Poți fi un autodidact și poți citi multe cărți. Sau poți să fii pasionat de a participa la workshop-uri. Sau poate să-ți placă pur și simplu să studiezi în cadrul unei facultăți. Poți chiar să lucrezi foarte mult în cadrul unei agenții. Există multe moduri în care poți învăța absolut orice.

Mi s-a părut o întrebare grea, pentru că necesită asumare. Eu am ieșit dezamăgită din Facultatea de Jurnalism pentru că la vremea aia nu am știut să-mi asum niște dezamăgiri și niște reușite. Dar privind obiectiv și punând totul în balanță, cred că am făcut o alegere bună să vin la SNSPA, însă nu una care să-mi schimbe viața.

A fost un traseu pe care am ales să merg. Unul dintre multele trasee profesionale și personale pe care aș fi putut să apuc.

Dacă aș lua-o de la capăt aș alege alt masterat?

Nu. Iar explicația e, printre rânduri, în răspunsul întrebării de mai sus. De asemenea, întreg articolul este despre asta.

Pentru mine, masteratul de Social Media și Marketing Online a fost ce trebuia să fie din anumite puncte de vedere. Nu a fost tot ce mi-am imaginat sau ce mi-am dorit.

Însă în ultimii doi ani am învățat că nu există scurtături și că, așa cum ne îndeamnă The CEO Library (proiectul din online pe care l-aș premia dacă aș avea ocazia și pe care-l susțin pe Patreon), #NeverStopLearning.

Arată-le și prietenilor:
0 comment
1

S-ar putea să-ți placă și:

Spune-mi părerea ta:

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

despre cărți, viața în București și alte idei

Acest blog folosește cookies pentru a personaliza conținutul pe care ți-l arată și pentru a contoriza numărul de vizitatori care accesează articolele. Poți stabili ce cookie-uri dorești să fie active pentru tine folosind butoanele alăturate. Acceptă Află mai multe